Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordfjærn, Trond
dc.contributor.authorTavukcu, Memet Emil
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:52Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:51083627
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004229
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgavens problemstilling setter søkelys i et viktig tema, nemlig risikoatferd i trafikken. Risikoen for trafikkulykker er mye større nå som el-sparkesykler har kommet inn i bildet. Selv om det er en del forsknings som har sett på fotgjengeratferd, og hvordan man kan redusere risikoatferd i trafikken, tar oppgaven for seg et kognitivt aspekt, og ønsker å forske på, og se sammenhengen mellom fotgjengeratferd og førerkort. Førerkortvariabelen blir dermed sett på som en form for læring, og man skal se om denne formen av læring påvirker atferden. I tillegg til å se på forskjeller i de som har førerkort og de uten førerkort, skal en også se på forskjeller og likheter mellom land. I denne oppgaven skal landene Tyrkia og Norge sammenlignes. Oppgaven besvares i utgangspunkt fra et datamateriale samlet av veileder Trond Nordfjærn. Datamaterialet for Tyrkia ble samlet inn i 2013, mens innsamlingen av datamaterielt i Norge, foregikk i 2019. For å teste hypotesene, skal datamaterialet kjøres gjennom en korrelasjonsanalyse, t-test og ANOVA. Resultatet fra disse analysene vil etterfølges av diskusjon av funnene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn studie om sammenheng mellom fotgjengeratferd og førerkort
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel