Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.advisorFladmark, Silje
dc.contributor.authorVines, Christiane Jacobsen
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:51Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732702:64188220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004227
dc.description.abstractStore endringer i universitets- og høyskolesektoren har ført til bekymring rundt sektorens attraktivitet og ansattes helse og trivsel. Tidligere studier som tar for seg denne problematikken har i stor grad fokusert enten på akademikere eller sektoren som en helhet. Denne studien undersøker om det er noen forskjeller i organisatorisk tilknytning og turnoverintensjon for akademikere og administrerende/tekniske ansatte i en norsk kontekst. Deretter undersøkes det hvordan jobbkarakteristikkene sosialt fellesskap på jobb, rollekonflikt og rolletvetydighet henger sammen med organisatorisk tilknytning og turnoverintensjon for de to gruppene. Til slutt undersøkes det om sosialt fellesskap på jobb modererer forholdet mellom rollekonflikt og rolletvetydighet, og turnoverintensjon. PLS-SEM anvendes til å analysere data fra 4201 fastansatte i den norske universitets- og høyskolesektoren. Resultatene viser at norske akademiske ansatte har høyere organisatorisk tilknytning og lavere turnoverintensjon enn administrerende/tekniske ansatte. Sosialt fellesskap på jobb har en positiv sammenheng med organisatorisk tilknytning og en negativ sammenheng med turnoverintensjon for begge gruppene. Rollekonflikt og rolletvetydighet har en negativ sammenheng med organisatorisk tilknytning og en positiv sammenheng med turnoverintensjon for begge gruppene. For moderasjonshypotesene ga resultatene kun støtte til at sosialt fellesskap på jobb kan moderere forholdet mellom rollekonflikt og turnoverintensjon for akademikere. Jobbkrav-ressurs (JD-R) modellen, conservation of resourses (COR) teorien og sosial utvekslingsteori (SET), samt relevant litteratur anvendes i diskusjonen av funnene. Studien bidrar til å dekke et viktig kunnskapshull om organisatorisk tilknytning, turnoverintensjon og assosierte psykososiale arbeidsmiljøfaktorer i den norske universitets- og høyskolesektoren. Implikasjoner for teori, praksis og fremtidig forskning blir diskutert.
dc.description.abstractMajor changes in the higher education sector have led to concerns about the sector’s attractiveness and employee health and well-being. This study uniquely examines whether there are any differences in organizational commitment and turnover intention for academics and administrative/technical employees in a Norwegian context. Next, it examines how the job characteristics social community at work, role conflict, and role ambiguity are associated to organizational commitment and turnover intention in the two groups. Finally, I investigate whether social community at work moderates the relationship between role conflict and role ambiguity, and turnover intention. PLS-SEM was used to analyze data from 4201 employees in the Norwegian higher education sector. The results show that Norwegian academics have higher organizational commitment, and lower turnover intention than administrative/technical employees. Social community at work has a positive association with organizational commitment and a negative association with turnover intention for both groups. Role conflict and role ambiguity have negative associations with organizational commitment and positive associations with turnover intention for both groups. For the moderation hypotheses, results only supported that social community at work can moderate the relationship between role conflict and turnover intention for academics. Relevant literature, as well as the Job demands-resources (JD-R) model, conservation of resources (COR) theory and social exchange theory (SET), are used when discussing the findings. The study contributes to filling the knowledge gap about organizational commitment, turnover intention, and associated psychosocial work environment factors in the Norwegian higher education sector. Implications for theory, practice and future research are discussed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisatorisk tilknytning og turnoverintensjon i norsk universitets- og høyskolesektor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel