Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWold, Thomas
dc.contributor.authorØye, Daniel Østerbø
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:47Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732702:46762849
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004223
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker på hvilken måte fotballtrenerens lederstil påvirker hvordan fotballspillere opplever deres egen hverdag, og hvorvidt treneren har en påvirkning på prestasjonene deres. Studiens data er hentet inn gjennom kvalitative intervjuer av seks fotballspillere fordelt på de to øverste nivåene i Norge på herresiden, samt én informant som spiller profesjonelt i utlandet. Den innhentede dataen er analysert ved bruk av den refleksive tematiske analysen. Et gjennomgående tema i resultatene er hvordan spiller-trener forholdet er bygget opp, og hvordan dette påvirker spillerne både på og utenfor banen. Resultatene i studien viser at påvirkningskraften en fotballtrener har på spiller skyldes flere faktorer. Blant annet vil hvilken lederstil som benyttes på treningsfeltet være en faktor som preger spillerne i det daglige. Hvordan spillerne håndterer prestasjonspresset og påkjenningen i hverdagen som følger med det å være profesjonell fotballspiller vil også være prevalent i oppgaven, da dette også knyttes til treneren og trenerstilen. Studien indikerer at spillerne har ulike behov og preferanser når det kommer til hvordan de ønsker en trener skal handle. Det eksisterer forskjeller mellom dem når det gjelder blant annet hvilken kommunikasjon som er ønskelig fra trener, hvilken lederstil som passer dem best som individer og på hvilken ønsker treneren skal påvirke deres hverdag. Fremtidig forskning bør se nærmere på hvordan spillernes behov når det kommer til lederstil best mulig kan imøtekommes for å påvirke deres hverdag og prestasjoner i positiv retning. Nøkkelord: Ledelse, tematisk analyse, spiller-trener forhold, kommunikasjon
dc.description.abstractThis qualitative study investigates how the football coaches' managing style affects how players perceive their daily life, and whether the coach influences their performance on the pitch. The data in this study is collected through qualitative interviews of six professional footballers across the two highest divisions in Norway, and one who plays professionally abroad. The data is then analyzed using reflexive thematic analysis. A recurring theme in the results is how the coach-athlete relationship in football is constructed, and how this affects the players both on and off the pitch. The results in this study shows that the effect the coach has on a player is down to multiple factors. Among others will the leadership style that is practiced by the coach be a factor that may influence how players regard their general well-being, and how they perform. Furthermore, the way players deal with the pressure of performing well on the pitch will be prevalent in this study, as this is also connected to the style of coach and his management style. The study indicates that players have diverse needs and preferences about how they favor their coach to act. Differences between them include how they want the coach to communicate with them, which coaching style they prefer and how they want the coach to influence their daily life. In future investigation of this matter, it should be further looked into how the players' needs regarding their coach best could be accommodated to optimize their daily life, and performance. Keywords: Leadership, thematic analysis, coach-athlete relationship, communication  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTrenerpåvirkning i toppfotball: En kvalitativ undersøkelse av hvordan fotballspillere opplever at trenere påvirker deres opplevelse av hverdagen og prestasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel