Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Kirsti Elisabeth
dc.contributor.authorJørstad, Herman
dc.contributor.authorKjellstad, Peter Johnsen
dc.contributor.authorLien, Håkon
dc.date.accessioned2022-07-08T17:20:29Z
dc.date.available2022-07-08T17:20:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111687478:111691934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004170
dc.description.abstractDen norske netthandelen er i økning. Fra 2015 til 2020 økte den totale omsetningen hos norske nettbutikker fra 16,3 til 35,3 milliarder norske kroner (Østebø, 2021). På grunn av dette, er etterspørsel av logistikktjenester uunngåelig. En vellykket logistikk kan føre til konkurransefortrinn, men det er vanskelig for de mindre nettbutikkene å håndtere de stadig økende kravene fra kundene. I dag finnes det tredjepartslogistikkleverandører (3PL), som kan ta over logistikktjenester som lagring, plukking, pakking og frakt, på vegne av nettbutikkene. I denne oppgaven besvarer vi derfor følgende problemstilling: Hvilke vurderinger gjør små og mellomstore nettbutikker om å sette vekk sine logistikktjenester til en tredjepartslogistikkleverandør (3PL)? Det er gjennomført elleve intervjuer med små- og mellomstore norske nettbutikker, og tredjepartslogistikkleverandører. Kvalitativ forskningsmetode er benyttet. I intervjuene ble det avdekket at nettbutikkene opplever utfordringer knyttet til hvordan de arbeider på lageret. Vi svarer derfor også på følgende tilleggsspørsmål: Hvilke utfordringer opplever små- og mellomstore nettbutikker på lageret? Teori om netthandel og logistikk presenteres. Temaer som digital teknologi, utvikling i netthandel, faktorer for kundetilfredshet, og viktigheten av logistikk for nettbutikker omtales. Deretter presenteres relevant teori om logistikk med fokus på tredjepartslogistikkleverandører, prosesser på lageret, og støttende datasystemer. Oppgaven beskriver vurderingene som nettbutikkene gjør om å sette vekk logistikktjenester til en 3PL, samt hvilke utfordringer de opplever på lageret på undersøkelsestidspunktet. Lønnsomhet og fokus på kjernevirksomhet er vurderinger i favør av å bruke en 3PL. Nettbutikkene som ikke ønsket å sette vekk logistikktjenester, delte oppfatningen av at 3PL er dyrt. De fryktet å miste kontroll over lageret, den interne kunnskapen og muligheten for å yte god kundeservice. Nettbutikkene opplever ulike utfordringer knyttet til lagring, plukking, pakking og frakt. For begge spørsmålene presenteres deskriptive modeller av de identifiserte variablene. Avslutningsvis presenteres forslag til videre forskning.
dc.description.abstractThe Norwegian online shopping is increasing. From 2015 to 2020, the total revenue of Norwegian online stores has increased from 16,3 to 35,3 billion Norwegian kroner (Østebø, 2021). Due to this, the demand of logistical services is inevitable. Successful logistics could result in competitive advantages; however, it has become increasingly difficult for smaller online stores to handle the growing demands of their customers. Today, there are numerous amounts of third-party logistics providers (3PL), which could handle logistical services such as storage, picking, packaging, and shipping on behalf of the online stores. Thus, we will try to answer the following thesis: Which considerations does small and medium-sized online stores do when outsourcing their logistical services to a third-party logistics provider (3PL)? We have completed eleven interviews with small and medium-sized Norwegian online stores, as well as third-party logistics providers. A qualitative research method is used. In the interviews it was discovered how the online shops experience significant challenges, especially related to how they handle their storage. Additionally, we will also answer the following question: Which challenges does small and medium-sized online stores experience with their storage? Theory related to online shopping and logistics are presented. Themes such as digital technology, the development in online shopping, factors of customer satisfaction, and the importance of logistics for online stores will all be mentioned throughout this document. Furthermore, relevant theory relating to logistics, focusing on third-party logistics providers, storage-relating processes, and supporting computer-systems. This document describes the considerations the online stores do to outsource their logistical services to third parties, as well as highlighting which storage-related challenges they may experience at the time of creating this research. Profitability and focus on core-business are all important considerations which favours the use of third parties. The online stores who did not want to outsource their logistical services, agreed upon the fact that 3PL were too expensive. They also feared they would lose control over their storage, their internal knowledge, and the opportunities to yield good customer service. The online stores experience different challenges relating to storage, picking, packaging, and shipping. Both questions present different descriptive models of the identified variables. Finally, topics for further research will be provided.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke vurderinger gjør nettbutikker om tredjepartslogistikk som tjeneste?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel