Motivasjon og deltakelse i kroppsøving for elever med psykiske lidelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003697Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3438]
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oghelsepersonell i barne- og ungdomspsykiatrien kan motivere elever med psykiske lidelser tilfysisk aktivitet og hindre frafall fra undervisning i kroppsøving. Erfaringer fra praksisfeltettilsier at flere barn og unge med psykiske lidelser ender opp med fritak fra kroppsøvingsfaget.På bakgrunn av at det er gjennomført lite forskning angående denne tematikken tidligere, såvi på det som hensiktsmessig å forsøke å skape et bedre kunnskapsgrunnlag for hva som kanbidra til å motivere elever med psykiske lidelser til å være deltakende i kroppsøving oghindre frafall fra undervisning.Tilnærmingen til studien er gjort ved bruk av en kvalitativ metode, hvor vi benytter oss av etfokusgruppeintervju med fire deltakere som representerer grunnskolen, universitetet ogbarne- og ungdomspsykiatrien. Vi har tatt utgangspunkt i en hermeneutisk-fenomenologisktilnærming hvor vi forsøker å beskrive deltakernes subjektive opplevelser av fenomenet, ogvidere tolker datamaterialet for å forsøke å få en dypere forståelse av deltakernes subjektiveopplevelser. I analyseprosessen benyttet vi oss av Braun & Clark (2006) sin tematiskeanalyse, som resulterte i fire hovedtema med herunder tolv undertema.Studiens hovedfunn viser at det er flere elever med psykiske lidelser som engster seg for ådelta i kroppsøvingsundervisning, og da spesielt elever på ungdomsskolen. Det kommer fremat det er flere ulike grunner til at elevene engster seg, som utydelige rammer, redsel for å ikkeprestere, lave mestringsforventninger og garderobesituasjonen. Ved å jobbe med godtilrettelegging, bygge gode relasjoner og ha lavere forventninger til hva elevene trenger åprestere indikerer vår studie at det er bedre muligheter for å motivere elevene til å væredeltakende i faget. I tillegg viser det seg at faktorer som variasjon, autonomi, mestring oghvilken målorientering læreren legger opp til kan være viktige for at elevene skal oppleveindre- og/eller ytre motivasjon.Studien konkluderer med at det er behov for flere ressurser i kroppsøvingsundervisningen ogbedre samarbeid med ulike instanser, for å klare å legge til rette for enkroppsøvingsundervisning som gagner alle elever. Ut ifra våre funn er det viktig at lærere istørre grad justerer forventningene til elevene og at kroppsøving ikke nødvendigvis behøver åvære så mye og så krevende. Litt fysisk aktivitet er bedre enn ingenting, og kan i større grad føre til at elevene ønsker å være i fysisk aktivitet, og dermed legger grunnlaget for å oppnålivslang bevegelsesglede som er et av formålene med kroppsøvingsfaget. Vi trenger størrekunnskap på det aktuelle området og vi trenger kompetente lærere og helsepersonell somforsøker å legge til rette for å redusere fritak fra kroppsøving blant barn og unge. The purpose of this thesis is to investigate how teachers in physical education and health careprofessionals in child and adolescent psychiatry can motivate pupils with mental illnesses toreduce exemptions from physical education. Experience from the field shows that childrenand adolescents with mental illnesses tend to get exempted from classes in physicaleducation. Little research has been done on this subject, which is why we wish to bring thisissue to attention. In turn, we can gain knowledge about how to motivate students toparticipate in physical education and exemptions from these classes.The study is based on a qualitative method, in which a focus group interview was conductedwith 4 participants representing primary school, university, and child and adolescentpsychiatry. We’re taking a hermeneutic-phenomenological approach where we try to describethe participants subjective experience of the phenomena, and further interpret the results togain a deeper understanding. During the analysis we used Braun & Clark’s (2006) thematicanalysis, which resulted in four main themes and twelve subthemes.The main findings of the study show that there are more students with mental illnesses thatare anxious to participate in physical education, especially in middle school. There wereshown to be several reasons for this anxiousness, for instance indistinct frameworks, fear offailure, low expectations of performance, and the locker rooms. The study suggests thatstudents will become more motivated by facilitating, building strong relationships, andsetting low expectations of performance. In addition, factors such as variation, autonomy,mastery and which goals the teacher sets could be important for the students to find innerand/or outer motivation.The study concludes that there is a need for more resources and a better cooperation betweenthe different authorities to promote a physical education that benefits all students. Ourfindings show that it is important for the teachers to adjust their expectations for the students,and that physical education does not necessarily need to be comprehensive or demanding. Alittle bit of physical education is better than nothing and could make students want to becomemore active and create a foundation for life-long joy of movement. We need more knowledgein this area, and we need competent teachers and health care professionals that facilitate areduction in exemptions from physical education.