Show simple item record

dc.contributor.advisorBrumo, John
dc.contributor.authorEdvardsen, Marte
dc.date.accessioned2022-07-07T17:20:08Z
dc.date.available2022-07-07T17:20:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107178568:20970616
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003614
dc.description.abstractDenne masteroppgaven analyserer novellesamlingen Ansiktet som solen (1996), skrevet av Anne B. Ragde, i lys av klassisk og moderne novelleteori. Teorien består av en gjennomgang av novellens historiske utvikling, novellens moderne tradisjon og relevant fortellerteori. Med utgangspunkt i dette undersøker oppgaven hvordan novellesamlingen forholder seg til novellens sjangerkonvensjoner. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er et novelleprosjekt knyttet til novellesjangerens utvikling. Slik bidrar oppgaven til nyere novelleforskning idet den analyserer en novelle fra nyere tid, med høyde for den klassiske europeiske novellen, som ble introdusert av Giovanni Boccaccio på midten av 1300-tallet. Masteroppgaven svarer på problemstillingen ved å foreta seg en nærlesning av tre utvalgte noveller, som skal representere samlingens karakteristiske sjangertrekk og tematikker. Både i form og metode er boken Novellen – Teori og analyse (2016), skrevet av Annemette Hejlsted, mye brukt i oppgaven. Analysemodellen består av syv snitt som hun bruker for å definere novellen. Disse syv snittene er fiksjon, karakterer, begivenhet, handling, forteller, prosa og realisme (Hejlsted, 2016, s. 15). Selve analysen bygger på en analysemodell basert på disse syv sjangertrekkene. Gjennom lesningene av Anne B. Ragdes noveller, er det mulig å finne flere tolkninger av sjangeren. Tematisk virker det som at hun forsøker å skissere en alternativ kvinneskikkelse, ved å ta for seg skitten og grotesk virkelighet. Analysefunnene peker på ulike og uvanlige fremstillinger av kvinner. Det ses særlig på hvordan Ragde bruker novellens polemiske karakter til å belyse tema knyttet til feministiske verdier. Dette viser seg i de ulike realistiske kvinneskikkelsene som blir undervurdert, forhåndsdømt og undertrykt av menn. Konklusjonen til oppgaven er at Ragde bryter ut av ulike novelletradisjoner, men at hun gjennom en overskridende tematikk og rammefunksjon også forholder seg til den.
dc.description.abstractThis Master thesis analyzes the collection of novellas Ansiktet som solen (1996), written by Anne B. Ragde, in the light of classical and modern novella theory. The theory consists of a review of the novella’s historical development and modern tradition, in addition to relevant narratological theory. Based on this, the thesis examines how Ansiktet som solen relates to the conventions of the novella genre. The background for this thesis is a project related to the development of the genre novella. In this way, the thesis contributes to recent research as it analyzes a novella from more recent times, taking into account the classic European novella, which was introduced by Giovanni Boccaccio in the mid-14th century. The thesis has used the method Close Reading, reading three selected novellas, which will represent the collection's characteristic genre features and themes. Both in form and method, the book Novellen – Teori og analyse (2016), written by Annemette Hejlsted, is widely used in the thesis. The analysis model consists of seven sections that she uses to define the novella. The seven sections are fiction, character, event, plot, narration, prose, and realism (Hejlsted, 2016, s. 15). The analysis of Ansiktet som solen chosen novellas itself is based on these seven genre features. Through the readings of Anne B. Ragde's novellas, it is possible to find several interpretations of the genre. Thematically, it seems that she is trying to outline an alternative female figure, by dealing with dirty and grotesque reality. The analysis findings point to a different and an unusual representation of women. Particular attention is paid to how Ragde uses the polemical character of the novella to shed light on themes related to feminist values. This is evident in the various realistic female figures who are underestimated, prejudiced, and oppressed by men. The conclusion of the thesis is that Ragde breaks out of various traditions of the novella, but that she also relates to it through an excessive theme and framework function.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSjanger og overskridelser i novellesamlingen Ansiktet som solen (1996), av Anne B. Ragde.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record