dc.contributor.advisor | Brumo, John | |
dc.contributor.author | Edvardsen, Marte | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T17:20:08Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T17:20:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107178568:20970616 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003614 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven analyserer novellesamlingen Ansiktet som solen (1996), skrevet
av Anne B. Ragde, i lys av klassisk og moderne novelleteori. Teorien består av en
gjennomgang av novellens historiske utvikling, novellens moderne tradisjon og relevant
fortellerteori. Med utgangspunkt i dette undersøker oppgaven hvordan novellesamlingen
forholder seg til novellens sjangerkonvensjoner. Bakgrunnen for denne masteroppgaven
er et novelleprosjekt knyttet til novellesjangerens utvikling. Slik bidrar oppgaven til nyere
novelleforskning idet den analyserer en novelle fra nyere tid, med høyde for den
klassiske europeiske novellen, som ble introdusert av Giovanni Boccaccio på midten av
1300-tallet.
Masteroppgaven svarer på problemstillingen ved å foreta seg en nærlesning av tre
utvalgte noveller, som skal representere samlingens karakteristiske sjangertrekk og
tematikker. Både i form og metode er boken Novellen – Teori og analyse (2016), skrevet
av Annemette Hejlsted, mye brukt i oppgaven. Analysemodellen består av syv snitt som
hun bruker for å definere novellen. Disse syv snittene er fiksjon, karakterer, begivenhet,
handling, forteller, prosa og realisme (Hejlsted, 2016, s. 15). Selve analysen bygger på
en analysemodell basert på disse syv sjangertrekkene.
Gjennom lesningene av Anne B. Ragdes noveller, er det mulig å finne flere
tolkninger av sjangeren. Tematisk virker det som at hun forsøker å skissere en alternativ
kvinneskikkelse, ved å ta for seg skitten og grotesk virkelighet. Analysefunnene peker på
ulike og uvanlige fremstillinger av kvinner. Det ses særlig på hvordan Ragde bruker
novellens polemiske karakter til å belyse tema knyttet til feministiske verdier. Dette viser
seg i de ulike realistiske kvinneskikkelsene som blir undervurdert, forhåndsdømt og
undertrykt av menn. Konklusjonen til oppgaven er at Ragde bryter ut av ulike
novelletradisjoner, men at hun gjennom en overskridende tematikk og rammefunksjon
også forholder seg til den. | |
dc.description.abstract | This Master thesis analyzes the collection of novellas Ansiktet som solen (1996), written
by Anne B. Ragde, in the light of classical and modern novella theory. The theory consists
of a review of the novella’s historical development and modern tradition, in addition to
relevant narratological theory. Based on this, the thesis examines how Ansiktet som solen
relates to the conventions of the novella genre. The background for this thesis is a project
related to the development of the genre novella. In this way, the thesis contributes to
recent research as it analyzes a novella from more recent times, taking into account the
classic European novella, which was introduced by Giovanni Boccaccio in the mid-14th
century.
The thesis has used the method Close Reading, reading three selected novellas,
which will represent the collection's characteristic genre features and themes. Both in form
and method, the book Novellen – Teori og analyse (2016), written by Annemette Hejlsted,
is widely used in the thesis. The analysis model consists of seven sections that she uses to
define the novella. The seven sections are fiction, character, event, plot, narration,
prose, and realism (Hejlsted, 2016, s. 15). The analysis of Ansiktet som solen chosen
novellas itself is based on these seven genre features.
Through the readings of Anne B. Ragde's novellas, it is possible to find several
interpretations of the genre. Thematically, it seems that she is trying to outline an
alternative female figure, by dealing with dirty and grotesque reality. The analysis findings
point to a different and an unusual representation of women. Particular attention is paid to
how Ragde uses the polemical character of the novella to shed light on themes related to
feminist values. This is evident in the various realistic female figures who are
underestimated, prejudiced, and oppressed by men. The conclusion of the thesis is that
Ragde breaks out of various traditions of the novella, but that she also relates to it through
an excessive theme and framework function. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Sjanger og overskridelser i novellesamlingen Ansiktet som solen (1996), av Anne B. Ragde. | |
dc.type | Master thesis | |