Show simple item record

dc.contributor.advisorHowland, John
dc.contributor.authorSimonsen, Iva Krane
dc.date.accessioned2022-07-07T17:19:52Z
dc.date.available2022-07-07T17:19:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112790664:69723804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003605
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan Bessie Smith og Billie Holidays stemmer er et uttrykk for svart kvinnelig identitet i mellomkrigstiden i USA, med utgangspunkt i moderne svart feministisk litteratur. Den diskuterer også hvordan Smiths og Holidays musikk, karriere og arv påvirkes av «det mannlige blikket», og formidler den svarte kvinnerollen i musikkmiljøet på 1920- og 30-tallet. Første kapittel drøfter rundt den svarte kvinnelige stemmen som et verktøy for å utvikle, beskytte og uttrykke svart kvinnelig identitet. Videre diskuterer kapittelet «stil», «følelse» og formidling av svart kvinnelig identitet i stemmene til Holiday og Smith, og formidling og behandling av afrikansk-amerikansk arv deres stemmer og musikk. Videre studerer oppgave «det mannlige blikket» på scenen, bak scenen og i sangtekstene til Holiday og Smith. Her benyttes et utvalg av Holiday og Smiths sangtekster for å diskutere kvinnene som formidlere av den svarte kvinnerollen, og det drøftes rundt kvinnens rolle i det mannsdominerte musikkmiljøet på 1920 og 30-tallet. Denne oppgaven belyser den svarte kvinnelige stemmen som katalysator for identitet, og studerer Bessie Smith og Billie Holiday med et moderne feministisk blikk.
dc.description.abstractThis thesis uses a selection of modern black feminist literature to examine how Bessie Smith and Billie Holiday's voices express Black female identity in the interwar period in the United States. It discusses how Smiths and Holiday's music, careers and heritage are influenced by the "the Male Gaze", and mediators of the Black female role in the music scene in the 1920s and 30s. The first chapter looks at the voices of “Lady Day” and “The Empress of Blues” from a Black feminist perspective and discusses the Black female voices a means to develop, preserve and express Black female identity. Further, it looks at "style", "feeling" and the transmission of Black female identity in the voices of Holiday and Smith, and the different treatments of African American heritage in Smiths and Holidays' voices and music. The second chapter of the thesis studies "the male gaze" on stage, behind the stage and in the lyrics of Holiday and Smith. Here, a selection of Holiday and Smith's lyrics is used to discuss women as mediators of the black female role, and the role of women in the male-dominated music scene in the 1920s and 30s is discussed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen overhørte stemmen til svart feminisme : Bessie Smith, Billie Holiday og deres stemmer som formidlere av svart kvinnelig identitet og den svarte kvinnerollen i mellomkrigstidens Amerika.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record