Show simple item record

dc.contributor.advisorEdgar, Eir-Anne
dc.contributor.authorCarlson, Mats
dc.date.accessioned2022-07-06T17:22:31Z
dc.date.available2022-07-06T17:22:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:37466654
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003337
dc.description.abstractMangfoldet i norske skole har økt gjennom de siste femti årene, noe som viser viktigheten for å implementere flerkulturelt materiale i klasserommet. I tillegg, samtidig som at lærebøker spiller en mindre rolle i dagens undervisning, tar sekundære kilder opp mer plass og tid. Disse sekundære kildene er blant annet kilder på nett, og tekst funnet utenfor klasserommet. Denne oppgaven utforsker hvordan flerkulturell litteratur er fordelaktig i engelskklasserommet for å lære elever om rasebasert mangfold. Når lærebøkene fungerer ufordelaktig og den kulturelle representasjonen øker, må man lage rom for læringsmaterialer med mer dybde som elever kan lære-, utvikle verdier, og tilegne seg kulturell forståelse fra. Flerkulturell litteratur er en av disse læringsmaterialene. Denne oppgaven forsker på hvordan lærere implementerer denne typen litteratur, og presenterer deres pedagogiske tilnærming og perspektiv på tema. Metoden som er benyttet er kvalitativ, som innebærer semi-strukturerte intervjuer av fem engelsklærere i barneskolen, i tillegg til litterære analyser av ungdomsromanene The Black Kids og The Invincible Summer of Juniper Jones. Oppgaven formidler at deltakerne mener at dagens lærebøker er utilstrekkelige, og gir uttrykk for et ønsket skifte i prioriteringer når det kommer til bruken av læringsmaterialer i klasserommet. Dessuten bidrar flerkulturell litteratur med å fremme kommunikasjon mellom mennesker, utvikle empati og kulturell forståelse, som er fordelaktig for kritisk tenkning og en anerkjennende holdning mot rasebasert mangfold.
dc.description.abstractThe diversity in Norwegian schools has increased during the last fifty years, which indicates the importance of implementing multicultural materials in the classroom. In addition, as textbooks are playing a smaller role in today’s teaching, secondary sources are taking up more space and time. These secondary sources are online sources or text found outside the classroom. This research looks at how multicultural literature is beneficial in the EFL classroom to teach pupils about racial diversity. When textbooks are disadvantageous and the cultural representation is growing, one must make room for teaching materials with more depth which pupils can learn, develop values, and acquire cultural understanding from. Multicultural literature is one of these secondary sources. Furthermore, this research investigates how teachers are implementing this type of literature in their teaching and presents their pedagogical approaches and perspectives on the topic. The methodology used is qualitative, with semi-structured interviews of five elementary school English teachers, in addition to literary analysis of the two YA novels The Black Kids and The Invincible Summer of Juniper Jones. This thesis presents that the participants are finding textbooks inadequate and is calling for a shift in priorities when materials are being used in the classroom. Moreover, multicultural literature contributes to promote communication between people, develop empathy and cultural understanding, which is beneficial for critical thinking and an acknowledging attitude toward racial diversity.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Qulitative Research Study on How Multicultural Literature Is Implemented in Norwegian EFL Classrooms to Teach About Racial Diversity
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record