dc.contributor.advisor | Jørgensen, Ulla Angkjær | |
dc.contributor.author | Langness, Guro Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T17:21:05Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T17:21:05Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104597948:23902604 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003284 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg tre fotoprosjekter fra samtidskunstscenen som
alle tar utgangspunkt i spiseforstyrrelser som tematisk bakteppe. Disse prosjektene
består av “Nil by mouth” (2001) av Felicia Webb, “Zweiunddreissig Kilo” (2008) av
Ivonne Thein, og langtidsprosjektet On Eating Disorders av Laia Abril, hvor denne
oppgaven vil fokusere på underkapittel nummer to og tre [av fire] — “Thinspiration”
(2012) og “The Epilogue” (2014). Oppgaven vil blant annet anvende idéer fra
affektteori, og mediespesifikke perspektiver av Roland Barthes og Susan Sontag, for
å se nærmere på hvilken rolle disse verkene spiller i møtet med publikum. I tillegg
gjøres det rede for kunstverkenes potensial til å påvirke betrakteren, hvordan bildene
reflekterer tendenser i samfunnet, og følgelig hvordan de kan si noe om samtidens
forståelse av spiseforstyrrelser. Affekt, det tidstypiske, og representasjon gjennom
fravær er særlige fokusområder i analysen. | |
dc.description.abstract | This master's thesis focuses on three photo projects from the contemporary art
scene, all of which address eating disorders thematically. These projects consist of
"Nil by mouth" (2001) by Felicia Webb, "Zweiunddreissig Kilo" (2008) by Ivonne
Thein, and the long-term project On Eating Disorders by Laia Abril, where this thesis
will concentrate on the second subchapter and the third [out of four] —
"Thinspiration” (2012) and“ The Epilogue” (2014). The thesis will [among other things]
apply ideas from affect theory, as well as media-specific perspectives by Roland
Barthes and Susan Sontag, to take a closer look at the role these artworks play in an
encounter with an audience. In addition, the art's potential to influence the viewer will
be addressed, along with how the images can be seen as reflections of cultural
trends, and consequently how they can say something about the contemporary
understanding of eating disorders. Affect, the time-typical, and representation
through absence, are especially areas which the thesis undertakes in its analysis. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Billedlig Ambivalens: Den Spiseforstyrrede Kropp i Samtidskunsten | |
dc.type | Master thesis | |