Show simple item record

dc.contributor.advisorKlæboe, Gro
dc.contributor.advisorFlataker, Aurora Fosli
dc.contributor.authorGrindstrand, Elias
dc.contributor.authorOpdahl, Simon
dc.contributor.authorØksnes, Håkon
dc.date.accessioned2022-07-05T17:22:25Z
dc.date.available2022-07-05T17:22:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108215446:111553754
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002925
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag: Denne oppgaven tar for seg et eksisterende elbilladeanlegg i et borettslag. Det blir sett nærmere på hvordan et slikt anlegget er bygd opp, hvordan anlegget blir brukt i dag og hvordan en utvidelse av anlegget vil se ut for Ohmia Charging som eier og for brukeren av laderne. Noe av hovedfokuset i rapporten er å undersøke om hvor mye av dagens tilgjengelige effekt som blir brukt på de tidspunktene der effekttopper inntreffer og om man må benytte seg av lastbalansering ved disse tidspunktene. Et annet fokus er å undersøke hvordan anlegget ser ut ved en fullstendig utbygging av alle ladere og om dette er gjennomførbart med tanke på tilgjengelig effekt. Et annet punkt i rapporten er det å se hvilke innvirkninger det blir for bruker av laderne hvis ladeanlegget blir bygd ut til sitt fulle potensiale. Det blir brukt forskjellige programmerte modeller for å se nærmere på alle disse utfordringene. Det som kommer fram i resultater er et anlegg som er i dag mye brukt av sine brukere, men ikke i nærheten av sin fulle kapasitet enda. Det vil vise seg at ved en fullstendig utbygging, vil effekttoppen være høyere enn den tilgjengelige effekten på hovedsikring, noe som vil føre til at effekten må fordeles lavere ved hjelp av lastbalansering. Dette kommer frem i resultater som beskriver innvirkningene til kundene. Det diskuteres så om fremgangsmåten i denne rapporten kunne blitt gjort på noen andre måter, og om fremgangsmåten er god nok for å finne løsningen på problemet. Det ses også på metoden for å finne resultatene og om disse kunne blitt gjennomført på andre måter.
dc.description.abstractAbstract: This assignment analyses an existing electric car charging facility in a housing association. The report will take a closer look at how such a facility works and how an expansion of the existing charging operation will work, for both Ohmia Charging and the user of the charging facility. The focus of this report is to analyse the power used in today’s facility, during peak hours, compared to what is available on the power source. The reason from this is to estimate if load balancing is necessary during these hours. Further in the report, the expansion of the facility will be analysed in the same way as the existing one. This will result in an analysis which shows if the facility is built in a way that facilitates this kind of expansion. From this the report will investigate the impact the consumer will experience, which will be shown in results. All these problems will be shown in result with the use of programming data from the facility. It will be shown in results that today’s facility is still far off the maximum power available during peak hours. But the expanded model will result in a power peak higher than what is available at the source. This analysis will result in a load balancing which gives the consumer a lower power when charging. This is described in result as an impact which the consumer will notice. The approach of the project is then discussed, which touches by different methods and investigates if the analysis is made in a befitting way. The discussion also evaluates the results to see if these are made in a way that is accurate to the problem.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEksisterende ladestruktur og utvidelsemuligheter i et elbilladeanlegg
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record