Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndås, Margrete Helen Syrstad
dc.contributor.advisorKvarme, Øyvind Rongevær Kvarme
dc.contributor.authorLie, Tallak Senum
dc.date.accessioned2022-07-02T17:21:28Z
dc.date.available2022-07-02T17:21:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104600762:51768844
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002422
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker de fenomenologiske aspektene som kommer til uttrykk i Kira Wagers maleri Vaxjö (2020) og bruker disse i en komparativ analyse av det relevante maleriet og fire av Claude Monets malerstudier av Rouen katedralen (1892-1894). Formålet med analysen er å utforske visuelle, konseptuelle og tekniske likheter mellom Vaxjö og Rouen katedral-studiene for å etablere en kobling mellom Wagers kunstnerskap og impresjonismens doktriner, her representert av Monet. En slik kobling vil ha betydning for hvordan Wagers malerier kan tolkes i vår samtid, den vil forsterke hennes kunstnerskaps historiske og filosofiske kredibilitet, og den vil underbygge impresjonismens stadige relevans som et troverdig stilistisk grunnlag for malerisk tolkning av den sanselige verden. Oppgavens fenomenologiske undersøkelser støtter seg på arbeidet til Paul Crowther som beskrevet i hans bok The Phenomenology of Modern Art: Exploding Deleuze, Illuminating Style (2012).
dc.description.abstractThis thesis examines the phenomenological aspects expressed in Kira Wagers painting Vaxjö (2020) and uses these in a comparative analysis of the relevant painting and four of Claude Monet’s paintstudies of the Rouen Cathedral (1892-1894). The purpose of this analysis is to explore the visual, conceptual and technical similarities between Vaxjö and the Rouen Cathedral-studies to establish a connection between Wagers artistry and the doctrines of impressionism, represented here by Monet. Such a connection will be significant for how Wager’s paintings can be interpreted in our contemporary times, it will strengthen the historical and philosophical credibility of her artistry, and it will substantiate the ever relevance of impressionism as a credible stylistic basis for interpreting the world of perception. The phenomenological examinations of this thesis are supported by the work of Paul Crowther as described in his book The Phenomenology of Modern Art: Exploding Deleuze, Illuminating Style (2012).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGjennom øyet bak øyet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel