Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolum, Marthe
dc.contributor.authorLoen, Axel Harbitz
dc.contributor.authorEinarsen, Sondre Gutvik
dc.date.accessioned2022-07-02T17:20:19Z
dc.date.available2022-07-02T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111687478:111691931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002389
dc.description.abstractI dagens samfunn er viktigheten av å kunne operere i et internasjonalt marked essensielt for at en bedrift skal kunne overleve. De aller fleste bedrifter starter opp i hjemlandet sitt for å se om det finnes et marked for det man skal levere, før de ekspanderer virksomheten sin til større markeder. Denne oppgaven skal forsøke å belyse hvordan Skijack AS skal gå frem ved en slik internasjonalisering. Fremgangsmåten som tas i bruk følger ”Utvikling av internasjonal markedsplan” av Hollensen (Hollensen, 2020). Oppgavens første del vil se på om Skijack er en bedrift som er klar for å ta steget internasjonalt. Videre skal det gjennom en screeningprosess analyseres hvilke land som er mest egnet for Skijack å gå inn i, før det til slutt skal analyseres hvilke inngangsstrategier Skijack vil dra mest nytte av å benytte i prosessen. Det er tatt i bruk kvalitativ metode for å underbygge analysen gjennom intervjuer med fire forskjellige bedrifter som har kompetanse rundt fagfeltet. Under analysen av Skijack, er det gjennom samtale med daglig leder og ved å se på sekundærdata, konkludert med at Skijack er en bedrift som har mulighet og kan dra nytte av en internasjonalisering. Det ble derfor utført en screeningprosess, som ved bruk av sekundærdata og empirisk data konkluderte med følgende to clustermarkeder som de mest attraktive for Skijack; 1. Alpeområdene i Sør-Europa, 2. Nordlige deler av USA og sørlige deler av Canada. Videre er det analysert inngangsstrategier for disse to markedene. Strategiene det er konkludert med er delt opp i tre tidsfaser, som viser gradvis mer involvering. I fase en anbefales det å sette opp egne nettbutikker for USA og Tyskland med lokale lager som en strategi med lav risiko og som kan gjennomføres parallelt med andre strategier. I samme tidsrom som denne strategien blir fulgt, vil det være gunstig for Skijack å etablere kontakt med plattformene Amazon og Walmart. I fase to er det anbefalt at Skijack tar kontakt med sportsforretninger, og får produktet inn i Walmarts fysiske butikker. I fase tre anbefales det at om prosessene er vellykket og man har oppnådd et nødvendig kapitalnivå, å opprette egne lokale produksjonslokaler og starte med innsalg til alpinsentre.
dc.description.abstractIn today’s society, the importance of being able to operate in an international market is essential for a firm to survive. The vast majority of companies start up in their home country to see if there is a market for their business, before expanding the business to larger markets. This research paper will attempt to shed light upon how Skijack AS should go forward with such internationalization. The procedure used follows the “Development of an international marketing plan” by Hol- lensen (see figure 2.1, Hollensen, 2020). The first part of the thesis will look at whether or not Skijack is a company that is ready to take the step internationally. Furthermore, a screening process will analyze which countries are most suitable for Skijack to enter, before finally analyzing which input strategies Skijack will benefit most from utilizing in the pro- cess. A qualitative method approach has been used to substantiate the analysis through interviews with four different companies that have expertise in the field. During the analysis of Skijack, it is through conversation with the general manager and by looking at secondary data, concluded we that Skijack is a company that has the opportunity and can benefit from internationalization. A screening process was therefore performed, by the use of secondary data and empirical data it is concluded with two cluster markets; 1. The Alpine regions of southern Europe and 2. Northern parts of the United States and southern parts of Canada. Furthermore, entry strategies for these two markets has been analyzed. The strategies we have concluded are divided into three phases, which gradually show more involvement. In phase one it is recommended to set up separate online stores for the USA and Germany as well as local warehouses as a strategy with low risk and which can be implemented in parallel with other strategies. During the same period as this strategy is being followed it will be beneficial for Skijack to establish contact with the platforms Amazon and Walmart. In phase two, it is recommended that Skijack contact sports shops and bring the product into Walmart’s physical stores. In phase three, it is recommended that if the process is successful and one has achieved a necessary capital level, to create local production facilities and start with sales to ski resorts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInternasjonalisering av Skijack AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel