Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFalck, Vanja
dc.contributor.advisorStigen, Linda
dc.contributor.authorBekkevold, Sigrid
dc.contributor.authorGjertsen, Camilla Hannås
dc.date.accessioned2022-07-02T17:19:49Z
dc.date.available2022-07-02T17:19:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106253888:111011566
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002367
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon: Personer med psykisk utviklingshemming har, som alle andre, rett på aktivitet og deltakelse i deres hverdag. Det vil derfor være viktig å undersøke hvilke erfaringer de ansatte har med å faktisk engasjere til og igangsette aktivitet. Det er nødvendig å belyse feltet rundt bofellesskap og aktivitetsengasjement ytterligere gjennom ansattes erfaringer. Metode: Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming med individuelle intervjuer som metode. Fire intervjuer ble gjennomført med informanter fra Hamar, Lillehammer, Gjøvik og Ringsaker kommune. Intervjuene ble transkribert og analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultater: Hovedfunnene i studien ble fordelt på fem hovedtemaer: de ansattes engasjement og begrensninger, motivasjon for aktivitet, rammebetingelser, utforming av bolig og selvbestemmelse. Det fremkom ulike erfaringer fra de ansatte om å engasjere til aktivitet, men en fellesnevner er at de erfarer at beboerne er avhengig av dem for å gjennomføre aktivitet, og at begrensninger fra de ansatte kan være en barriere for aktivitet. Rammebetingelser blir trukket frem som både en utfordring og en mulighet for å kunne engasjere til aktivitet. Tilgang på bil var et aktuelt tema og samarbeid med pårørende, bemanning i de ulike bofellesskapene og økonomi var også viktige faktorer. Informantene er opptatt av at alle beboerne har rett til å bestemme selv og at det er deres valg om de ønsker å delta på aktivitet eller ikke. Det viktigste var at brukeren var i sentrum, både fra de ansatte og de pårørende. Konklusjon: Funnene i studien vektlegger at alle beboerne hadde ulike forutsetninger for å engasjere seg i aktivitet på grunn av forskjellig funksjonsnivå. De ansatte hadde ulike erfaringer når det kom til å engasjere beboerne og det var flere ulike faktorer som var med på å begrense og fremme aktivitet. Beboerens selvbestemmelse, de ansattes engasjement og begrensninger og ulike rammebetingelser er noen av hovedtrekkene i oppgaven. Det vil videre være behov for en større kartlegging om hvordan de ansatte ser på sin rolle i bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming.
dc.description.abstractAbstract Introduction: People with an intellectual developmental disability, like everyone else, have the right to activity and participation in their everyday lives. It will therefore be important to examine what experiences the employees have with engaging in and initiating activity. It is necessary to shed further light on the field around housing associations and activity involvement through employees' experiences. Method: A qualitative approach was used with individual interviews as a method. Four interviews were conducted with informants from Hamar, Lillehammer, Gjøvik and Ringsaker municipalities. The interviews were transcribed and analyzed using systematic text condensation. Results: The main findings of the study were divided into five main themes: employee commitment and limitations, motivation for activity, framework conditions, home design and self-determination. There were various experiences from the employees about engaging in activities. They experience that the residents depend on them to carry out the activity and that restrictions from the employees can be a barrier to activity. Framework conditions are highlighted as both a challenge and an opportunity to be able to engage in an activity. Access to a car was a current topic and cooperation with relatives, staffing in the various housing communities and finances were also important factors. The resident's right to decide whether they want to participate in the activity or not is stated as important by the informants. The most important thing was that the user was in the center, both among the employees and the relatives. Conclusion: The findings in the study emphasize that all residents had different prerequisites for engaging in activity due to different levels of function. The employees had different experiences when it came to engaging the residents and there were several different factors that helped to limit and promote activity. The resident's self-determination, the employees' engagement and limitations and different framework conditions are some of the main features of the thesis. There will also be a need for a larger survey of how employees view their role in housing associations for people with an intellectual developmental disability.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAktivitet for personer med psykisk utviklingshemming i bofellesskap: erfaringer fra de ansatte
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel