Show simple item record

dc.contributor.advisorDillon, Jade
dc.contributor.authorKostamo, Tina Wangberg Jenssen
dc.date.accessioned2022-07-01T17:22:34Z
dc.date.available2022-07-01T17:22:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:26314266
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002293
dc.description.abstractHistorisk ser vi at marginaliserte grupper av mennesker har blitt ignorert og feilrepresentert i barnelitteratur og media, eksempelvis har mange bøker og filmer portrettert afroamerikanere stereotypisk i roller som tjenere eller slaver, og underdanige eller sekundære til ledende hvite karakterer. I en pedagogisk sammenheng kan denne problemstillingen muligens skade elevers selvbilde på grunn av at de ikke blir eksponert for karakterer de kan identifisere seg med. Denne studien analyserer moderne bildebøker som inneholder unge, mørkhudede, kvinnelige hovedpersoner. Over femti tekster fra ulike topplister på nett om barnelitteratur med kulturelt mangfold ble vurdert ut fra visse kriterier, og fire bildebøker ble valgt ut for en videre analyse. De valgte tekstene presenterer en sentral karakter fra en marginalisert gruppe mennesker, og involverer bevisst natur og en eller annen form for økokritikk. En nøye analytisk lesning basert på Gillian Roses (2012) fire sider av en kritisk visuell metodikk viste at de utvalgte bildebøkene skildret autentiske og mektige representasjoner av mørkhudede jenter. I tillegg indikerer analysen av forholdet mellom barn og natur at økokritisk litteratur hjelper barn til å utvikle sine evner for kritisk tenkning og oppmuntrer til positive holdninger mot miljø og natur. Tidligere forskning bekrefter at eksponering for flerkulturell barnelitteratur og spesifikt rasemangfoldige bildebøker kan bidra til å utvide elevenes oppfatning av kulturelt mangfold. Imidlertid har flere studier fremhevet en stor mangel på autentisk representasjon av rase i skolebibliotekene.
dc.description.abstractThere is a long history of marginalized groups of people being ignored and misrepresented in children’s literature and media, for instance Black people being portrayed in a stereotypical way in roles such as servants or slaves, often subservient or secondary to leading white characters. The lack of authentic representation in children’s literature can potentially, in an educational context, harm students’ self-image. This study examines contemporary picturebooks that feature young female protagonists of color. Over fifty texts from various online lists on diverse children’s literature were assessed based on certain criteria, before four picturebooks were selected for a further analysis of the whole narrative. All texts present a central character from a marginalized group of people, and the stories are told from an ecocritical perspective. A close analytical reading based on Gillian Rose’s (2012) four sites of a critical visual methodology revealed that the picturebooks depicted empowering representations of Black and Indigenous girls. Additionally, the analysis of the relationship between child and nature indicates that ecocritical literature provokes children to develop their critical thinking abilities, as well as encourage positive environmental attitudes and values. Previous research confirms that exposure to multicultural children's literature and specifically racially diverse picturebooks can help expand students' perception of cultural diversity. However, several studies have highlighted a lack of authentic representation of race in school libraries.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRepresentations of Racial Diversity in Contemporary Picturebooks Through an Ecocritical Lens
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record