Hvordan formidler Rockheim musikk som immateriell kulturarv?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002279Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3409]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
UNESCOs konvensjon av 2003 om vern av den immaterielle kulturarven har som formål å verne og synliggjøre den immaterielle kulturarven. I denne bacheloroppgaven ønsket jeg å se på hvordan Rockheim – det nasjonale museet for populærmusikk formidler musikk som immateriell kulturarv. For å undersøke dette nærmere har jeg først redegjort for relevant teori. Videre har jeg brukt utstillingsanalyse som metode, hvor jeg har sett på to ulike utstillinger – «Lydlab» og «Milleniumsrommet». «Lydlab» er en interaktiv utstilling hvor man kan aktiv produsere en låt. «Milleniumsrommet» er en utstilling hvor man kan lytte til et stort utvalg av musikk fra 2000-tallet. Jeg ønsket å drøfte hvilken metodisk retning utstillingene brukte, og om musikken blir formidlet gjennom tradisjonsbærere eller gjennom ulike stasjoner med tekst, bilde og videoer. Jeg fant ut at Rockheim ikke bruker begrepet immateriell kulturarv i utstillingene sine, men formidler musikk gjennom andre temaer. Gjennom interaktive teknologier, videoer, bilde og tekst kan Rockheim være ett sted hvor publikum drar fra museet med inspirasjon til å utforske musikken mer.