Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaltonen, Heli
dc.contributor.authorHovland, Henriette
dc.date.accessioned2022-07-01T17:20:55Z
dc.date.available2022-07-01T17:20:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104598231:46826370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002189
dc.description.abstractBacheloroppgaven tar for seg det teatralske fenomenet naumachia- enorme oppsatte sjøkamper fra oldtidens Romerriket, og har som mål å svare på hvilken teatralsk hendelse det var. Med fokus på keiser Augustus Caesar og tiden han styrte Roma fra 27 f.Kr. til 14 e.Kr., analyserer oppgaven naumachia med hjelp av Willmar Sauters modell for teatralske hendelser, og ser nærmere på den kulturelle konteksten, det teatralske spillet og spillkulturen som ligger bak fenomenet. Det som dette kom frem til var at naumachia tilhørte både en voldelig kultur og spillkultur, i et ungt imperium med tradisjon og romersk stolthet i fokus. Dette resulterer et gigantisk show med blod og død, med narrativ som viser Roma som de sterke vinnerne. Videre i drøftedelen i oppgaven, utforskes det hvorvidt et naumachia kunne blitt satt opp i moderne tid med fokus på voldelig underholdning i dagens medier. Med den skiftende kulturelle konteksten og spillkultur, er det lite sannsynlig at et naumachia kunne eksistert- kulturelt eller lovlig. Derimot finnes det eksempler på voldelig underholdning vi konsumerer den dag i dag, som kan speile en moderne, mindre dødelig naumachia.
dc.description.abstractThe bachelor thesis examines the theatrical phenomenon known as naumachia - enormous staged naval battles from the ancient Roman Empire and aims to answer what theatrical event it was. With a focus on Emperor Augustus Caesar and the time he ruled Rome from 27 BC. to 14 AD., the thesis analyzes naumachia with the help of Willmar Sauter's model for theatrical events, and takes a closer look at the cultural context, the theatrical play, and the playing culture behind the phenomenon. The results of this showed that naumachia belonged to both a violent culture and a playing culture, in a young empire with tradition and Roman pride in focus. This results in a giant show of blood and death, with narratives presenting Rome as the powerful winners. Furthermore, in the discussion section of the thesis, it is explored whether a naumachia could have taken place in modern times with a focus on violent entertainment in today's media. With the changing cultural context and gaming culture, it is unlikely that a naumachia could have existed- culturally or legally. On the other hand, there are examples of violent entertainment we consume today, which may reflect a modern, less deadly naumachia.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNaumachia- et show bygd på blod og ekstrem mimesis. En nærmere undersøkelse på de teatralske sjøkampene i Romerriket.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel