Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAhmed, Nabil
dc.contributor.advisorMurray-Leslie, Alexandra
dc.contributor.authorDom, Liesel
dc.date.accessioned2022-06-30T17:19:39Z
dc.date.available2022-06-30T17:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106567230:64506179
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001858
dc.description.abstract31. desember 2019, en historisk dato: Nyhetene om en mystisk viral lungebetennelse som drepte kinesiske statsborgere spredte seg raskt. Til å begynne med var det en vag, fjern trussel, men plutselig stoppet verden brått - utenkelig. Bli hjemme. Ser ingen. Livets summing ble en stille hvisking og hvisking, folk gjorde. Denne begivenheten hadde potensial til å forene land; det skjedde med alle på samme tid, men generell mistenksomhet forårsaket et større skille ikke bare på global skala, men nær hjemmet. Din bestemor, 75, vil ikke få vaksinen fordi hun ikke stoler på Kina. Din beste venn fortsetter å dele konspirasjonsteorier: Covid er en bløff, Bill Gates og Big Pharma står bak dette, mikrochipper oss, avfolker jorden. Det har gjort forholdene dine anspente. Du har mistet venner ... To år senere, i 2022, raser Covid-19, mange varianter som senere ennå ikke er utryddet til tross for gratis, globale, presserende undersøkte, testede og produserte vaksiner. Det er imidlertid et annet virus som ødelegger planeten - en infodemi: "for mye informasjon inkludert falsk eller villedende informasjon i digitale og fysiske miljøer under et sykdomsutbrudd," (WHO, 2021), som ikke bare resulterer i forvirring og undergraver folkehelseresponser, men fremmer ekstreme narrativer som den "Plandemic" konspirasjonsteorien; Covid-19 er en planlagt pandemi. Gjennom flere kunstneriske strategier for sosial intervensjon, har arbeidet mitt som mål å skjelne ikke bare fenomenene feilinformasjon, men hvordan det skjer.
dc.description.abstract31 December 2019, an historic date: The news about a mysterious viral pneumonia killing Chinese nationals spread fast. At first, it was a vague, distant threat but suddenly the world came to an abrupt stop - unthinkable. Stay at home. See no one. Life’s hum became a quiet whisper and whisper, people did. This event had the potential to unite countries; it was happening to everyone at the same time, but general suspicion caused a wider divide not only on a global scale, but close to home. Your grandmother, 75, won’t get the vaccine because she doesn’t trust China. Your best friend keeps sharing conspiracy theories: Covid’s a hoax, Bill Gates and Big Pharma’s behind this, microchipping us, depopulating the Earth. It’s made your relationships tense. You’ve lost friends… Two years later, in 2022, Covid-19 rages on, many variants later yet to be eradicated despite free, global, urgently researched, tested and manufactured vaccines. There’s another virus destroying the planet, however - an infodemic: “too much information including false or misleading information in digital and physical environments during a disease outbreak,” (WHO, 2021), which not only results in confusion and undermines public health responses but fosters extreme narratives such as the “Plandemic” conspiracy theory; Covid-19 as a planned pandemic. Through several artistic strategies for social intervention, my work aims to discern not only the phenomena of misinformation but how it happens.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTipping Point: Covid-19, Infodemics and Aesthetics in a Post-Truth World
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel