Forebygging av nettovergrep fra et miljøterapeutisk perspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000753Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1207]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bacheloroppgaven bygger på følgende problemstilling:
«Belyse fenomenet nettovergrep, og diskutere utfordringer og muligheter ved å forebygge nettovergrep i barneverninstitusjoner.»
Nettovergrep er et alvorlig økende fenomen som utsetter flere barn og unge for ulike seksuelle overgrep og krenkelser på internettet. Gjennom ulik faglitteratur og rapporter har jeg først forsøkt å kartlegge hva definisjonen på nettovergrep er og hva det innebærer, for videre se på begrepets omfang for å kunne vise til hvor aktuelt fenomenet er. I tillegg har jeg satt fokus på hvilke muligheter og utfordringer barneverninstitusjoner kan møte på i deres arbeid for å forebygge nettovergrep. For å se hvilke rammer og lovverk barnevernsinstitusjoner jobber ut ifra, har jeg tatt for meg rettighetsforskriften og omsorgsansvaret, og kort om seksuell lavalder.
Hensikten med oppgaven er å se på hvordan miljøterapeuter kan anvende miljøterapeutiske metoder og ferdigheter i sitt forebyggende arbeid mot nettovergrep. Derfor ser jeg først kort på hvem barn og unge plasserte på barneverninsitusjoner er, i tillegg til risiko- og beskyttelsesfaktorer relaterte til nettovergrep. Deretter tar jeg for meg sentrale grunnelementer i arbeid med barn og unge som; relasjonskompetanse, kunnskap og kompetanse, samt samtaler og kommunikasjonsferdigheter.
I drøftningsdelen tar jeg først for meg hvilke muligheter og begrensninger rettighetsforskriften legger opp til, gjennom noen av de mest relevante paragrafene i henhold til nettovergrep. Utøving av rettighetsforskriften i praksis fører med seg flere etiske utfordringer for miljøterapeutene, noe som blir drøftet punktvis. Videre knytter jeg teori til hvordan den kan anvendes i praksis, i lys av to forskjellige miljøterapeutiske metoder. Til slutt forsøker jeg å se på hvilke muligheter barneverninstitusjoner har til å kunne forebygge nettovergrep, i lys av tverrrprofesjonelt samarbeid og hva institusjonene selv kan gjøre innad. The thesis is based on the following thesis question:
"Illuminate online sexual abuse, and discuss challenges and opportunities by preventing the phenomenon in child welfare institutions."
Online sexual abuse is a growing phenomenon that exposes more children and teenagers to various violations on the Internet. Through various professional literature and reports, I have first looked at what the definition of online sexual abuse is and what it entails, furthermore I looked at the terms meaning to shed light on the phenomenon’s relevance. In addition, I have focused on the opportunities and challenges that child welfare institutions may face in their work to prevent the phenomenon. To see what framework and legislation child welfare institutions work from, I looked at the rights regulations, the responsibility for care, and briefly the sexual minimum age.
The purpose of the thesis is to look at how environmental therapists can apply environmental therapeutic methods and skills in their preventive work against online sexual abuse. Therefore, I first look briefly at who children and teenagers in child welfare institutions are, and then risks- and protection factors related to online sexual abuse. Then I consider key basic elements in working with children and young people such as; relational competence, knowledge and competence, as well as conversation and communication skills.
In the discussion section, I first consider the possibilities and limitations of the rights regulations, through some of the most relevant sections in accordance with online sexual abuse. Exercising the rights regulations in practice entails several ethical challenges, which are discussed point by point. Furthermore, I link theory to practice, considering two different environmental therapeutic methods. And finally, I try to look at what opportunities child welfare institutions have to prevent online sexual abuse, in the light of interprofessional cooperation and what the institutions themselves can do internally.