Et kritisk blikk på traumebevisst omsorg
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000752Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1382]
Sammendrag
I denne oppgaven belyser jeg temaet «traumebevisst omsorg» ved å svare på følgende problemstilling: Hva er traumebevisst omsorg, og på hvilken måte kan traumebevisst omsorg i barnevernsarbeid problematiseres?
Traumebevisst omsorg (TBO) har fått et godt fotfeste innen barnevernsfeltet. Forståelsesrammen viser til hvordan tidlige belastende erfaringer kan påvirke barnets utvikling og fungering, og kan være nyttig å bruke i møte med utviklingstraumatiserte barn. Utviklingstraumatiserte barn har blitt utsatt for kronisk traumatisk stress i kombinasjon med svikende reguleringsstøtet fra omsorgsgiverne. Traumebevisst omsorg søker å gi disse barna gode erfaringer ved å skape trygghet, gode relasjoner og hjelp til følelsesregulering. Likevel kan forståelsesrammen problematiseres på visse områder. Det kan blant annet diskuteres hvilken plass hjerneforskning bør ha innen traumebevisst omsorg, samt hvor nyttig det er å bruke modellen om «den tredelte hjernen» i møte med barn og unge. Videre kan det problematiseres hva slags barnesyn forståelsesrammen uttrykker og på hvilken måte grensesetting benyttes overfor barn og unge innen TBO. Ved hjelp av litteraturstudie som metode belyser oppgaven disse temaene. Jeg konkluderer med at traumebevisst omsorg har en rekke styrker ved seg, men også noen svakheter som bør diskuteres videre. In this thesis, I will discuss the topic of “trauma-informed care” by answering the following issue: What is trauma-informed care, and in which way can trauma-informed be problematized in child welfare work?
Trauma-informed care is widely used in the field of child welfare work. The framework refers to how early stressful experiences can affect the child’s development and functioning. Furthermore, it can be useful when working with development-traumatized children, who have been exposed to chronic traumatic stress in combination with the lack of co-regulation from caregivers. Trauma-informed care seeks to give these children good experiences by creating safety, comfortable connections and help with managing emotions. However, the framework can be problematized in certain areas. It is open to debate how much impact brain research should have in trauma-informed care, as well as how useful the model of “the triune brain” is when working with children and adolescents. Additionally, it can be questioned how the child is viewed in trauma-informed care, and in what way boundaries are used in encounter with children within trauma-informed care. This thesis discusses these topics through a literature review. I conclude that trauma-informed care has a numerous of strengths, but also some weaknesses that should be discussed further.