Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngunn Fylkesnes
dc.contributor.authorSofia Hernandez Kiønig Bostad
dc.date.accessioned2022-06-24T17:21:10Z
dc.date.available2022-06-24T17:21:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48478128
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000745
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan barn involveres i barneverntjenestens arbeid. Det overordnede tema ble med det barns medvirkning. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: «På hvilken måte realiseres barns medvirkningsrett i barnevernundersøkelser?». Gjennom årene har synet på barn endret seg, fra passive til mer aktive og selvstendige individer. Barns medvirkningsrett er derfor mer sentralt nå enn tidligere. Innledningsvis aktualiserte jeg temaet og beskrev bakgrunnen for valg av problemstilling. Videre gjorde jeg rede for de juridiske rammeverkene for barns medvirkning. Jeg har valgt å fokusere på hva forskning viser om hvordan barn involveres i kontakt med barneverntjenesten. I tillegg har jeg sett på hva som kan være barrierer mot barns medvirkningsrett. Metoden jeg har anvendt er litteraturstudie, hvor jeg har søkt og funnet relevant forskning, teori og perspektiver. Kunnskapsgrunnlaget var utgangspunktet for videre drøfting. Resultatene viser at barn i liten grad involveres i undersøkelsesarbeidet. Årsakene kan skyldes barnets alder, frykt for å belaste barnet, og det asymmetriske forholdet mellom kontaktpersonen og barnet. Litteraturstudien antyder at barneverntjenesten har en vei å gå når det gjelder å muliggjøre barns medvirkning.
dc.description.abstractThis bachelor thesis aimed to shed light on how children are involved in the child welfare service's work. The overall theme is children’s participation. The thesis is based on the research question: “How is children’s right to participate realized in the child welfare service’s investigation phase?”. Over the years, the view of children has changed, from passive to more active and independent individuals. Therefore, children's right to participate in said activities is more emphasized now than before. Initially, I explained the topic and described the background for the choice of issue. Furthermore, I explained the legal framework for children's participation. I have chosen to focus on what research shows about how children are involved in contact with the child welfare service. In addition, I have looked at potential barriers to children’s right to participate. The method I have used is literature study, where I have searched and found relevant research, theories and perspectives. The knowledge base was the starting point for further discussion. The results indicate that children are little involved in the survey work. The reasons may be due to the child’s age, fear of burdening the child, and the asymmetrical relationship between the child welfare worker and the child. The literature study suggests that the child welfare service has a way to go when it comes to enabling children’s participation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns medvirkning i barneverntjenestens undersøkelsesfase
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel