Show simple item record

dc.contributor.advisorMidjo, Turid
dc.contributor.authorHansen, Mia Kristine Moe
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:59Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:46981100
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000732
dc.description.abstractBarn blir utsatt for seksuelle overgrep hver dag i Norge. Seksuelle overgrep mot barn strider mot samfunnets normer, men det er også et tabu å snakke om. I denne oppgaven har jeg gått i dybden på hvorfor det er viktig å kunne samtale med barn og unge om seksuelle overgrep. Å bli utsatt for et seksuelt overgrep påvirker hele personen, fysisk, psykisk og sosialt. Ved å være tause om seksuelle overgrep bidrar dette til økt tabu og ugyldiggjøring av at overgrepene skjer. Dette gjelder både taushet fra den utsatte og den profesjonelle. Jeg har også diskutert kompetansen som kreves av voksenpersonen for å kunne gjennomføre en god samtale med den utsatte både for å forebygge, forhindre, avdekke og bearbeide et seksuelt overgrep. Det kreves også at barnet har kunnskap om hva seksuelle overgrep er, men det er alltid den voksnes ansvar i samtale barn og unge. Kompetansen til den voksne går ut på å ha kunnskap om seksualitet, seksuelle overgrep og traumer. Å bli utsatt som barn vil være traumatiserende hendelser, og vil vises både når man er ung og voksen. Videre er det å ha samtaleferdighetene og rammene rundt viktige i samtale med barn og unge. Så til slutt så er det å ha kunnskap om seg selv som en trygg voksen, danning av relasjoner og bevisstheten rundt egne holdninger.
dc.description.abstractChildren are exposed to sexual abuse every day in Norway. Sexual abuse of children is against the norms of society, but it is also taboo to talk about. In this thesis, I have gone in depth on why it is important to be able to talk to children and adolescents about sexual abuse. Being sexually abused affects the whole person, physically, mentally and socially. By being silent about sexual abuse, this contributes to increased taboos and invalidation of the fact that the abuse took place. This applies both to silence from the victim and the professional. I have also discussed the competence required of the adult to be able to conduct a good conversation with the victim both to prevent, deter, detect and process a sexual assault. It is also required that the child has knowledge of what sexual abuse is, but it is always the adult's responsibility in conversation children and young people. The adult's competence is based on having knowledge of sexuality, sexual abuse and trauma. Being exposed as a child will be traumatic events and will appear both when you are young and as an adult. Furthermore, having the conversational skills and framework around is important in conversation with children and young people. Lastly to have knowledge of oneself as a confident adult, formation of relationships and awareness of one's own attitude.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksuelle overgrep mot barn og unge - Hvorfor er det viktig å kunne samtale med barn og unge om seksuelle overgrep?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record