Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Joakim Vogt
dc.contributor.authorHovden, Karoline
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:46Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:46816921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000716
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSom barnevernspedagog student interesserer jeg meg for utfordringene barn møter på som følge av deres barndom. Hvorfor noen velger å bryte med normene til samfunnet, og hvilke prosesser som ligger bak, er spørsmålene jeg stilte meg selv når jeg ønsket å utforske temaet kriminalitet. Det finnes en mengde forskning som viser at omsorgssvikt fører til økt risiko for å begå kriminelle handlinger. Med bakgrunn i denne informasjonen ønsket jeg undersøke temaet kriminalitet og omsorgssvikt videre fra et barnevernsfaglig perspektiv. Oppgaven bygger med dette på følgende problemstilling: «Hvordan kan omsorgssvikt føre til økt risiko for å begå kriminelle handlinger, og hvilke implikasjoner kan det få for barnevernsfaglig arbeid?» Hensikten med oppgaven er å sette søkelys på hvordan omsorgssvikt kan endre retningen i livet til et barn og hva som ligger bak de uheldige utfallene. Teoridelen tar for seg ulike studier, beskriver begrepet omsorg og omsorgssvikt, og ser på omsorgssvikt fra et utviklingsmessig perspektiv. De utviklingsmessige teoriene oppgaven skal se på er tilknytningsteori, moraldannelse og oppdragelse samt traumeforståelse. Basert på studiene og faglitteraturen som blir presentert i oppgaven, blir det diskutert hvilke implikasjoner kriminalitet har for barnevernsarbeidere som arbeider med barn som begår kriminelle handlinger eller er i risiko for det. Videre blir det diskutert teorier som gir et større innblikk i hvorfor noen kan begå kriminelle handlinger i lys av flerfaktorteori, transaksjonsmodellen, sosial desorganisasjon og sosial læringsteori. Avslutningsvis vil jeg trekke frem tiltak som kan forebygge kriminalitet i tråd med teoridelen.
dc.description.abstractAs a child welfare educator student, I am interested in the challenges children face as a result of their childhood. Why some choose to break with the norms of society, and what processes lie behind, are the questions I asked myself when I wanted to explore the topic of crime. There is a significant amount of research that shows that neglect leads to an increased risk of committing criminal acts. Based on this information, I wanted to investigate the topic of crime and neglect further from a child welfare professional perspective. The thesis is based on the following thesis question: “How can neglect lead to an increased risk of committing criminal acts, and what implications can it have for child welfare work?” The purpose of the thesis is to shed light on how neglect can alter the course of life for a child and what lies behind the unfortunate outcomes. The theoretical part presents various studies, describes the concept of care and neglect, and looks at neglect from a developmental perspective. The developmental theories the thesis will look at are attachment theory, morality formation and upbringing as well as trauma understanding. Based on the studies and the professional literature that is presented in the thesis, it is discussed what implications crime has for child welfare workers who work with children who commit criminal acts or are at risk for it. Furthermore, theories are discussed that provide a greater insight into why someone can commit criminal acts with focus on multi-factor theory, the transaction model, social disorganization, and social learning theory. In conclusion, I will highlight measures that can prevent crime in line with the developmental theory presented.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOmsorgssvikt og kriminalitet - Fra et utviklingsmessig perspektiv
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel