Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvnes, Arne Morten
dc.contributor.authorAhmed, Mohamed Osman
dc.date.accessioned2022-06-14T17:20:06Z
dc.date.available2022-06-14T17:20:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108384146:110051420
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998771
dc.description.abstractUnge voksne som forbrukere har ofte en positiv holdning til bærekraftig forbruk enn resten av befolkningen. Miljøspørsmålet og bærekraftig forbruk er veldig aktuelle temaer i dagens samfunn. Det økende bevisstheten rundt miljøspørsmålet, gjør at bedriftene ofte bruker grønn markedsføring for å fremheve grønne produkter som møter kundens behov når det gjelder miljøvennlige produkter og dette er noe som kan gi bedriften konkurransefordeler. dessuten kan dette oppfattes både negativt og positivt og til en viss grad påvirke forbrukernes kjøpsbeslutninger. Hensikten med denne oppgaven har vært å få innsikt i unge voksnes holdninger til grønn markedsføring. Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ metode med en deduktiv tilnærming. Innsamling av empiri er utført ved hjelp av fire semistrukturerte fokusgrupper. Resultatene fra studien viser at unge voksne har blandende holdninger til grønn markedsføring. En stor del av deltakerne i fokusgruppene hadde negative holdninger og oppfattet grønn markedsføring som forvirrende, vanskelige å forstå, dyre og ikke alltid helt pålitelige. likevel kom det frem i studien at unge voksne kan ha positive holdninger til grønn markedsføring. På bakgrunn av disse resultatene mener jeg at bedrifter bør fokusere på å skape bevissthet, utvikle positive assosiasjoner og styrke tilliten til grønn markedsføring. Det vil ikke bare skape større tillit og lojalitet til bedriftene, men dette vil også bidra at unge voksne fortsetter å etterspørre etter bærekraftige produkter som er bra både for selve forbrukeren og for samfunnet.
dc.description.abstractYoung adults as consumers often have a positive attitude towards sustainable consumption than the rest of the population. Sustainable consumption and the environmental issue are very relevant topics today. The growing awareness of the environmental issue means that companies often use green marketing to highlight green products that meet the customer's needs when it comes to environmentally friendly products, and this is something that can give the company a competitive advantage. moreover, this can be perceived both negatively and positively and to a certain extent influence consumers' purchasing decisions. The purpose of this thesis has been to gain insight into young adult’s attitudes towards green marketing. The study is based on a qualitative method with a deductive approach. Collection of empirical data was performed using four semi-structured focus groups. The results from the study show that young adults have mixed attitudes towards green marketing. Most participants in the focus groups had negative attitudes and perceived green marketing as confusing, expensive, difficult to understand and not always completely reliable. nevertheless, the study shows that young adults in some extent has positive attitude towards green marketing. Based on these results, I believe that companies should focus on creating awareness, developing positive associations, and strengthening confidence in green marketing. This will not only create higher brand loyalty but can also help that young adult consumers will continue to demand sustainable products that are good both for the consumers and for society.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn eksplorativ kvalitativ studie av unge voksnes holdninger til grønn markedsføring.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel