Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Terje
dc.contributor.authorLeverås, Mats
dc.contributor.authorRingstad, Karl-Henrik
dc.date.accessioned2022-06-14T17:20:02Z
dc.date.available2022-06-14T17:20:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383086:110457879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998767
dc.description.abstractRema 1000 har siden starten i 1979 blitt en landsomspennende kjede, som også har prøvd å utvide med butikker utenfor Norges grenser, med et mål om at folk skal få kjøpt dagligvareartikler på enklest og billigst mulig måte. Etter over 40 år som konsept, har man beholdt mange av de egenskapene som var kjennetegnene fra starten. Men samtidig har det vært en rivende utvikling i hvordan butikker drives, hva de skal inneholde og hvordan ting skal gå fortest mulig, enklest mulig gjennom teknologi. Og denne utviklingen ser det ikke ut som at har tenkt til å avta med det første. Gjennom perioden denne oppgaven tar for seg, som er 2015-2019, ser vi hvordan man har prøvd ut nye strategier for å best treffe sluttbruker, samtidig som man prøver å gjøre det billigst mulig for sluttbruker og seg selv. Ved å ta en gjennomgang av nøkkeltall og utregninger med bakgrunn i disse nøkkeltallene samtidig som vi ser på en kvalitativ gjennomgang av perioden, har vi prøvd å svare på problemstillingen som blir presentert lenger ned i oppgaven. For å måle dette har vi tatt utgangspunkt i Rema 1000 Byåsen og Rema 1000 Solsiden. Ved å ta en gjennomgang av to butikker i Trondheimsområdet har vi også fått benyttet oss av benchmarking mellom disse to virksomhetene. Da vil det også i større grad være mulig å se at endringene vi har sett på i perioden med «Æ»-appen og «Bestevenn»-strategien ikke har påvirket resultatene i den graden som vi kanskje hadde forventet. Formålet med teksten er å se på lønnsomhetsutviklingen til de to butikkene. Solsiden har i perioden vi har sett på, hatt en bra økonomisk utvikling, alle nøkkeltallene har mer eller mindre, utviklet seg i riktig retning, så selv i en periode med mye endring har virksomheten klart å gi økt avkastning til eierne. Byåsen har variert gjennom perioden, med 2016 som et veldig dårlig år, med dårlige resultater. Videre i perioden har man klart å utvikle de økonomiske resultatene i en positiv retning igjen. I 2017, hvor Rema 1000 presenterte «Æ»-appen og «Bestevenn»-strategien kunne man forventet litt svakere resultater enn årene før og etter, men det hadde ikke den påvirkningen på tallen til butikkene som vi hadde trodd.
dc.description.abstractSince the start of Rema 1000 in 1979 it has become a nationwide chain, which has tried to expand with shops outside of Norway borders, with a purpose that people should get to buy grocery items in the easiest and cheapest way. After over 40 years since the beginning, many of the same properties that has been there from the start is still there. At the same time the evolution of how to run a store, what is should contain and how to do things as easy as possible through technology has been huge. And the evolution of the technology does not seem to stop any time soon. Through the period that this task is based on, which is 2015-2019, we have seen how Rema 1000 has tried new strategies to meet the requirement of the end user, at the same time as they have tried to make it cheapest possible for the end user and Rema 1000. By going through the key figures, calculation based on the key figures and qualitative research of the period. We have tried to answer the issue, which is presented later in the task. To present this we have chosen the two stores of Rema 1000 Byåsen and Rema 1000 Solsiden. By going through two stores in the Trondheim area we have been able to use benchmarking between the two stores. Then it will be easier to see if the «Æ»-app and the «Bestevenn»-strategy has had any effect on the economical result as much as we had expected. The purpose of the assignment is to look at profitability development of the two stores. In the period that we have looked at Solsiden has had a very good economic development, most of the kay figures has had a good development, even with a period of much change the store has manage to give increased returns to its owners. Byåsen has varied through the period, with 2016 as a low point, with bad profitability. As we go on through the period, Byåsen manages to turn the economical result in a positive direction again. In 2017 when Rema 1000 presented the «Æ»-app and the «Bestevenn»-strategy we could expect some weaker economical result than earlier years and the years that follows, but it did not have the effect on the results that we could have expected.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Rema 1000 Byåsen og Rema 1000 Solsiden
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel