Show simple item record

dc.contributor.authorLindset, Marit
dc.contributor.authorAune, Ingvild
dc.date.accessioned2022-05-11T08:05:56Z
dc.date.available2022-05-11T08:05:56Z
dc.date.created2020-04-24T22:30:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2020, 5 (1), 46-70.en_US
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2995188
dc.description.abstractBakgrunn: Lærerstudenter skal inneha kompetanse innen ulike kommunikasjonsferdigheter for å være kvalifisert som lærer i skoleverket. Tilbakemeldingen fra studentene tyder på at de ønsker øving på virkelighetsnær kommunikasjon med relevans til skolepraksis Dette var utgangspunktet for et prosjekt som ble gjennomført på treårig yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim, høsten 2018. Simulering ble tatt i bruk som undrevisningsverktøy med fokus på rollespill mellom elev og lærer. Hensikt: Å undersøke studentenes erfaringer med bruk av simulering som pedagogisk metode i yrkesfaglærerutdanning. Metode: 15 refleksjonslogger ble skrevet av førsteårstudenter ved yrkesfaglærerutdanningen, helse- og oppvekstfag. Analysen har ett fenomenologisk tilsnitt, og baserer seg på Malterud sin systematiske tekstkondensering. Resultat: Studien viser at det var av betydning at forberedelsene startet tidlig i semesteret, der det ble presentert pensum med læringsutbyttebeskrivelser, og ett virkelighetsnært case. Studentene pekte på at debriefingsfasen var viktig i forhold til egen refleksjon og læring, og at de opplevde samlæring med medstudenter. Det ble meddelt at pensum ble synliggjort i rollespillet, og at studentene var tydelig på at øving var av nødvendighet for å bli trygg i lærerrollen. Studien viser at studentene ønsket å anvende den kunnskapen de hadde ervervet til praksisfeltet. Konklusjon: Studien viser at yrkesfaglærerstudentene opplevde nytteverdi av simulering som undervisningsmetode, og at denne kunnskapen hadde relevans til skolepraksis.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherOsloMeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSimulering som pedagogisk metode i lærerutdanningen_US
dc.title.alternativeSimulering som pedagogisk metode i lærerutdanningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber46-70en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utviklingen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.7577/sjvd.3452
dc.identifier.cristin1807991
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal