Show simple item record

dc.contributor.advisorPer Øystein Saksvik
dc.contributor.authorHansen, Maria Belsvik
dc.date.accessioned2022-04-08T17:20:09Z
dc.date.available2022-04-08T17:20:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92483746:16295947
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990825
dc.description.abstractSammendrag Med en verden i stadig globalisering har koronapandemien understreket et økende behov for kunnskap om hvordan ledelse kan utøves fra fysisk avstand. Hjemmekontor har på kort tid blitt en del av «den nye normalen», og vi har fått kjenne på både positive og negative sider ved fjernledelse. En potensiell utfordring kan være hvis økt digitalisering og mindre fysisk kontakt fører til at konfliktnivået innad i organisasjoner lettere økes. Som et bidrag til folkehelsen har denne studien derfor ønsket å undersøke hvordan lederstil kan forebygge relasjonelle konflikter ved fjernledelse gjennom å sikre psykisk nærhet. Oppgaven har benyttet teoretisk analyse som metode, samtidig som en praksisnær innfallsvinkel har blitt vektlagt gjennom å benytte egne erfaringer, foreta intervjuer av to nøkkelinformanter og forhøre seg med et konsulentselskap som har fagkunnskap på området. Studien har analysert to relasjonelle ledelsesteorier, Leader-Member Exchange Theory og Transformasjonsledelse, i sammenheng med konfliktteori og teorier om fysisk og psykisk avstand. I tillegg har analysen vurdert teoriene i lys av oppgavens praktiske perspektiver. Den teoretiske analysen vektlegger et helsefremmende fokus på ledelse, hvor elementene retningslinjer, relasjonskvalitet og felles mål uthevet seg som sentrale for et helsefremmende arbeidsmiljø som forebygger relasjonelle konflikter. Videre fremsto elementene rollemodell, psykisk nærhet og involverende sentrale for lederens konfliktforebyggende stil. En videre analyse av de seks elementene i en kontekst av fysisk avstand fremhevet effektivitetspress, digital kommunikasjon, konfliktnivå og individuelle tilpasninger som potensielle utfordringer ved fjernledelse. Analysen tar for seg hvordan elementene kan påvirkes av utfordringer ved fysisk avstand, og foreslår mulige interessepunkter som er avgjørende for å sikre helsefremmende fjernledelse. Elementene fra den teoretiske analysen illustreres gjennom en Helsefremmende Ledelsesmodell, hvor studiens diskusjon foreslår flere interaksjonsmønstre. For å forebygge fjernledelsens utfordringer foreslår oppgaven psykisk nærhet som et verktøy som helhetlig påvirker den Helsefremmende Ledelsesmodellen. På den andre siden foreslås det at fjernledere som skaper psykisk avstand i sine relasjoner kan ha en negativ innflytelse på modellen. For å sikre psykisk nærhet utforskes transformasjonsledelse som lederstil, hvor oppgaven fremhever hvordan transformasjonsledelse kan styrke alle elementene i den Helsefremmende Ledelsesmodellen – selv fra avstand. Denne studien illustrerer hvordan transformasjonsledelse kan lykkes med å forebygge relasjonelle konflikter fra avstand, gjennom lederstilens potensiale til å sikre psykologisk nærhet i sine dyadiske relasjoner.
dc.description.abstractAbstract With a world in constant globalization, the corona pandemic has emphasized an increasing need for knowledge about leadership at a physical distance. In a short time, our home offices have become a part of our “new normal”, and we have experienced both positive and negative aspects of remote management. One potential challenge might be if the level of conflict rises within organizations more easily due to increased digitalization and less physical contact. Therefore, as a contribution to public health, this study has sought out to investigate how leadership style can prevent relational conflicts by ensuring psychological closeness in remote management. The thesis has used a theoretical analysis, while at the same time emphasizing a practical approach by including personal experiences, interviews with two key-informants, and perspectives from a consulting company that has expertise in the field. The study has analyzed two relational leadership theories, Leader-Member Exchange theory and Transformational leadership theory, in the context of conflict theory and theories of physical and psychological distance. In addition, the analysis has assessed the theories in relationship to the thesis’ practical perspectives. The theoretical analysis focuses on leadership that promotes general health and finds three elements to be central for a health-promoting environment that prevent relational conflicts at work: guidelines, relationship quality and common goals. Furthermore, the analysis finds the elements role model, psychological closeness and involving to be central for a leader’s conflict preventative style. A further analysis of the six elements in a context of physical distance reveals that a pressure of efficiency, digital communication, level of conflict and individual adaptation can be potential challenges with remote management. The analysis addresses how the elements can be affected by challenges due to physical distance and offers points of interests that can be crucial to ensure health-promoting leadership at a distance. The elements from the theoretical analysis are illustrated through a Health-Promoting Management Model, where the study’s discussion suggests several interaction patterns. To prevent the challenges that can arise with remote management the thesis proposes psychological closeness as a tool to influence the Health-promoting Management Model holistically. On the other hand, the study also suggests that remote managers that create psychological distance in their relationships may have a negative influence on the model. A transformational leadership style is explored to ensure psychological closeness, where the thesis emphasizes how transformational leadership can strengthen all the elements in the Health-promoting Management Model – even at a distance. The study illustrates how transformational leadership can succeed in preventing relational conflicts at a physical distance, by the leadership style’s potential to ensure psychological closeness in his or hers dyadic relationships.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNærhet ved Avstand En Teoretisk Analyse av Helsefremmende Ledelse - Kan Lederstil Forebygge Relasjonelle Konflikter ved Fjernledelse Gjennom å Sikre Psykisk Nærhet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record