Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBatt-Rawden, Kari Bjerke
dc.contributor.authorFossbråten, Lene
dc.date.accessioned2022-02-23T18:19:27Z
dc.date.available2022-02-23T18:19:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96288842:34552487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2981105
dc.description.abstractBakgrunn: Selv om de fleste barn og de fleste eldre oppgir å ha det godt i livet sitt, er særlig psykisk sykdom og psykiske lidelser framtredende i disse to gruppene. Lokalsamfunnet kan ha stor betydning for helsen til de som bor der, og her kan ligge potensielle muligheter i helsefremmende perspektiv. I et lite lokalsamfunn på Østlandet har pensjonister i over 20 år vært skolebesteforeldre. Det er lite kunnskap å finne om helsebringende effekter av denne type frivillig innsats. Hensikt/Formål: Med studien ønsket jeg å utforske hvordan skolebesteforeldre kan være en helsefremmende ressurs for barn. I tillegg hvilken helsemessig betydning denne frivillige innsatsen kan ha for dem selv og også for lokalsamfunnet. Metode: Gjennom en kvalitativ studie er det gjennomført ti individuelle intervjuer med skolebesteforeldre, lærere og tidligere elever. Tematisk analyse av Braun og Clarke er benyttet i analyse av data. Funn er presentert som beskrivende tekst fra intervjuene. Resultater: Studien viser at skolebesteforeldre er en helsefremmende ressurs for barn gjennom sitt unike nærvær, tid og oppmerksomhet til barn. De bidrar til gode opplevelser som støtter opp under barns opplevelse av trygghet, tilhørighet, anerkjennelse og mestring. Å være skolebesteforelder har helsemessig betydning for skolebesteforeldrene selv, i å være del av fellesskap, få ny innsikt og i å oppleve å være til nytte for andre. Skolebesteforeldre har helsefremmende betydning for lokalsamfunnet gjennom å løfte fram pensjonistene som den ressursen de er, og i å bidra til et lokalsamfunn preget av omsorg og omtanke for hverandre, trygghet og samhold. Konklusjon: Ved å se muligheter i mennesker og åpne opp for en praksis av empowerment, vil en kunne oppnå helsefremmende gevinster. Som denne studien viser, at eldre mennesker, her som skolebesteforeldre, har mye å bidra med og er verdifulle ressurser i sitt lokalsamfunn og for menneskene som bor der. Nøkkelord: Skolebesteforeldre, barn, pensjonister, eldre, frivillighet, eldre-ressurs, salutogenese, empowerment
dc.description.abstractBackground: Although most children and most older people states that they are doing well in their life, mental illness and mental disorders are particularly prominent in these two groups. The local community can have great significance for the health of those who live there, and here may be potential opportunities in a health-promoting perspective. In a small local community in the eastern part of Norway, pensioners have been school grandparents for over 20 years. There is little knowledge to be found about the health-promoting effects of this type of voluntary effort. Purpose: With this study, I wanted to explore how school grandparents can be a health-promoting resource for children. In addition, what health significance this voluntary effort can have for themselves and for the local community. Method: Through a qualitative study, ten individual interviews were conducted with school grandparents, teachers, and former pupils. Thematic analysis of Braun and Clarke is used in the analysis of data. Findings are presented as descriptive text from the interviews. Results: The study shows that school grandparents are a health-promoting resource for children through their unique presence, time, and attention to children. They contribute to good experiences that support children's experience of security, belonging, recognition and mastery. Being a school grandparent is important for the health of the school grandparents themselves, in being part of a community, gaining new insight and in experiencing being useful to others. School grandparents have a health-promoting significance for the local community by highlighting the pensioners as the resource they are, and in contributing to a local community characterized by care and consideration for each other, security, and unity. Conclusion: By seeing opportunities in people and opening to a practice of empowerment, one will be able to achieve health-promoting benefits. As this study shows, older people, here as school grandparents, have a lot to contribute and are valuable resources in their local community and for the people who live there. Keywords: School grandparents, children, retirees, seniors, volunteering, older resource, salutogenesis, empowerment
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolebesteforeldre som helsefremmende ressurs i et lokalsamfunn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel