Show simple item record

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.authorReme,
dc.date.accessioned2022-02-22T18:19:16Z
dc.date.available2022-02-22T18:19:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:100190160:101242131
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980854
dc.description.abstractI denne oppgaven har det blitt sett nærmere på alternative drivstoff som kan benyttes i skip. Temaet anses å være svært relevant i arbeidet mot å redusere utslipp, for å kunne skape en mer bærekraftig maritim industri. Bakgrunn for temaet er dagens klimaendringer der det er behov for tiltak, der blant annet IMO har en målsetting om å redusere CO2 utslipp fra skipsfarten med 50 prosent innen 2050. Dette er en ambisiøs men viktig målsetting. For å klare dette må man starte å bruke alternative drivstoff som kan redusere utslipp av CO2. Problemstillingen er derfor «Hvilket alternativt drivstoff ser mest lovende ut for europeisk skipsfart som frakter varer, for å nå IMOs målsetting om å redusere utslipp med 50 prosent innen 2050?». På bakgrunn av litteratur og erfaring fra praksis ble drivstoffene hydrogen, ammoniakk, metanol, biodrivstoff og LNG tatt med i oppgaven. Oppgaven innledes med europeisk skipsfart og dagens fossile drivstoff. Dette er for å få frem hva som er viktig ved valg av drivstoff til skip som seiler i Europa. Videre ble teori om hvert enkelt drivstoff fremlagt der først produksjon ble beskrevet. Dette er viktig ettersom man må ta hensyn til utslippene under produksjonen for å se på de totale utslippene et drivstoff har gjennom livsløpet. Deretter ble infrastrukturen gjennomgått ettersom skipene er avhengig av å få drivstoff der de trenger det, og til riktig tid. Til slutt ble det sett på hvordan de ulike drivstoffene kan brukes som drivstoff. Det ble da sett på blant annet energitetthet, sikkerhet og ulike fremdriftssystemer. Kapittel 3 går nærmere inn på metodevalget. Her blir det drøftet litt rundt hvorfor det ble valgt en kvalitativ metode, og videre hvorfor intervju ble foretrukket. I dette kapittelet blir det også beskrevet hvordan intervjuene ble gjennomført og hvordan intervjuguiden ble utformet. Avslutningsvis blir validitet og reliabilitet drøftet. I kapittel 4 blir sentrale funn fra de tre intervjuene presentert. Funnene blir tatt med videre til kapittel 5, der de blir drøftet sammen med det teoretiske utgangspunktet. I analysen ble først hvert enkelt drivstoff analysert, der styrker og svakheter kommer frem. Ut ifra informantenes meninger og teori om hydrogen, kan det se ut som om det ikke har tilstrekkelig energitetthet til europeisk skipsfart, med unntak av ferger og noen bestemte ruter. Infrastrukturen er også dårlig utbygd og det er mer krevende å bygge den ut enn andre drivstoff. Ammoniakk blir sett på som en lovende løsning. Energitettheten er akseptabel og infrastrukturen er noe bygget ut. Utfordringene er blant annet knyttet til sikkerheten som en følge av at det er giftig. Metanol også sett på som en god løsning, men kan ha utfordringer knyttet til lavt flammepunkt. LNG vet man fungerer, men det gir ikke den reduksjonen man trenger for å kutte utslippene med 50 prosent. Biodrivstoff viser seg å være teknisk mulig, men her er det utfordringer knyttet til tilgjengeligheten. Til slutt blir viktige egenskaper og detaljer som pris, produksjon, energitetthet og sikkerhet drøftet, der man ser hvordan de ulike drivstoffene er i forhold til hverandre på de ulike punktene. Fremover mot 2050 og videre vil man se at det er flere drivstoff som vil prege europeisk skipsfart, og at redere bør kunne være fleksibel ved valg av drivstoff.
dc.description.abstractIn this assignment it has been focused on alternative fuels that can be used in ships. It is a topic that is under much debate, and is very important if the CO2 emission shall be reduced, and to create a more sustainable maritime industry. The background for this topic is the climate changes, where action is needed, and the International Maritime Organization has a target to reduce CO2 emissions with 50 percent within 2050. This is an ambitious, but important objective. To do so, we have to start using alternative fuels that can reduce CO2 emissions. Therefore the issue is. What alternative fuel is most promising to reduce CO2 emissions with 50 persent, for European shipping that carry cargo, within 2050? Base don literature and experience, hydrogen, ammonia, methanol, LNG an bio-fuels was selected to take part in the study. The assignment starts with an introduction of European shipping and todays fuels. This is to get an better understanding of what is important when chosing fuel for European shipping. Furthermore teory on each fuels was presented, where production was the first topic. The production is important because we have to consider the life cycle emissons. After production, teory on each fuels infrastructure was presented, because ships need the opportunity to take fuel where they are, and when they need it. At the end the assignment looked at how the alternative fuels can be used as a marine fuel, with focus on density, safety, technology and prices. Chapter 3 takes a closer look at which metodes that have been used to study this topic. Here it will also be discussed why a qualitative method have been used, and why interviews was preferred. This chapter also present how the interviews was carried out, and how the interview guide was developed. In the end of this chapter, the therms validity and reliability was discussed. Chapter 4 presents some important findings from the interviews. These findings are beeing used in chapter 5, where they are analyzed with the teory from chapter 2. At first the analysis focused on each fuel, and looked at the strengths and weaknesses. Based on the informants opinions and teory about hydrogen, it looks like energy density for hydrogen is to low to be used in the European market, with the exception of ferrys and some other vessels. The infrastructure og hydrogen is not properly developed, and is more challenging to develope than other fuels. Ammonia is also a possible solution. The energy density is acceptable and the infrastructure is partly developed. One of ammonia’s challenges are the toxity. Methanol are also considered as a good solution., but have some challenges associated with the low flash point. From experience we know that LNG is a possible to use as a marine fuel, but it does not reduce CO2 emissions enough. Bio-fuels are the easiest way to reduse CO2 emissions, but there are som questions regarding availability. At the end some important attributes like price, production, energy density and safety discussed, and the fuels are compered with each other. Forward towards 2050 we will see several fuels that will be in the market, and it will be important that the ships have fuel flexibility.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAlternative drivstoff
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record