Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamuelsen, Anne Sofie
dc.contributor.authorJohannessen, Gitte Myrvang.
dc.date.accessioned2022-02-18T18:26:19Z
dc.date.available2022-02-18T18:26:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56884846:26374048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980310
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan pedagogisk team kan være et verktøy for PPT i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolene. Pedagogisk team er et sosialt nettverk som fungerer som et ressursteam i skolen. Det er skolen som leder møtene, sender innkalling og skriver referat. For PPT har det vært viktig at en representant fra skolens ledelse også er med i det pedagogiske teamet. Det har ikke bare gitt en forankring hos ledelsen, teamet har også gitt alle en bedre oversikt over elever med særlige behov. Pedagogisk team har ført til at PPT er tettere på skolen, og har gitt PPT en mulighet til å bidra til at elever med behov for særskilt tilrettelegging skal få et godt tilpasset tilbud raskt. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven min dreier seg om innovasjonsteori, sentrale faktorer i endringsprosesser, motstand mot endring og kompetanseutvikling. Jeg har valgt en kvantitativ forskningstilnærming. Datamaterialet ble samlet inn via intervju av to ledere av pedagogisk team, og to som jobber i PPT. Alle informantene mine mente at pedagogisk team var en god og viktig arena for samarbeidet mellom PPT og skolen. Informantene opplevde faglig og relasjonell tillit i det pedagogiske teamet, noe som er et godt utgangspunkt for å få til gode endringsprosesser. Pedagogisk team har ført til en dreining fra individfokus til et mer systemrettet fokus sier informantene mine. Pedagogisk team har gitt PPT muligheter til å bidra til å spre innovasjon. PPT er tilstede i pedagogisk team på alle skolene, det gir PPT en mulighet til å ha en oversikt over hva som rører seg i skolene. På kontoret i Flekkefjord drøfter PP-tjenerne utfordringer som man opplever i de pedagogiske teamene på skolene. Dersom det er noe utfordringer som er felles for flere skoler drøftes dette med kommunalsjef i kommunen. Jeg har laget en modell jeg kaller Flekkefjordmodellen en modell som viser en sosial infrastruktur. Modellen fremstiller hvordan PPT kan være et bindeledd mellom ulike systemer i endringsprosesser. Pedagogisk team er et verktøy for PPT i arbeidet med kompetanse- og organisasjons utvikling både i skolene og imellom skolene.  
dc.description.abstractThis master's thesis is about how the educational team can be a tool for PPT in the work with organizational development in schools. The educational team is a social network that acts as a resource team in the school. The school leads the meetings, sends out meeting agenda and writes contemporaneously. For PPT, it has been important that a representative from the school's management also take part in the educational team. This has provided an anchor in the management. The educational team has provided everyone a better knowledge of students with special needs. The pedagogical team has brought PPT closer to the school. It has given PPT an opportunity to help students in need of special needs get a quickly, well-adapted offer. The theoretical basis of my thesis revolves around innovation theory, key factors in change processes, resistance to change and human resource development. I have chosen a quantitative research approach. Two leaders of the educational team working in schools, and two who work in PPT. I used interviews to collect the data for this thesis. All my informants felt that the educational team was a good and important arena for the collaboration between PPT and the school. The informants experienced professional and relational trust in the educational team, which is a good starting point for achieving good change processes. The educational team has led to a shift from individual focus to a more systemic focus, my informants responded. The educational team has provided PPT an opportunity to help spread innovation. PPT is present in the educational team at all the schools, which gives PPT an opportunity to have an overview of what is going on in the schools. At the Flekkefjord office, the PPT discuss challenges that they experienced in the educational teams at the schools. If there are any problems that are common to several schools, PPT will consider whether it should be discussed with bring this to the municipal manager in the municipality. I have made a model I call the Flekkefjord model a model that shows a social infrastructure. The model shows how PPT can be a link between different systems in change processes. The educational team is a tool for PPT in the work of developing competence and organization both in schools and between schools.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePP-tjenesten - Endringsagenter eller curlingveiledere?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel