Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkogstad, Martin Rasmussen
dc.contributor.authorBrøske, Jostein Bustgaard
dc.date.accessioned2022-02-18T18:26:04Z
dc.date.available2022-02-18T18:26:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79688510:37494906
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980305
dc.description.abstractMange yrker og bransjer preges av en enorm teknologisk utvikling. Bilindustrien er intet unntak. Avanserte førerstøttesystemer blir vanligere, og oppgavene de kan overta blir stadig flere. Likevel er disse systemene, og utviklerne av dem, helt avhengig av at bilister aksepterer og ønsker å bruke systemene. Dermed er førerens holdninger en naturlig flaskehals i implementering av ny teknologi. Stor interesse har blitt viet til å identifisere faktorer som påvirker førerens aksept og bruk av teknologiske systemer i kjøretøy. Derimot har trafikklæreren, mange trafikanters første rollemodell for trafikal oppførsel og holdninger, sin opplevelse av yrkets teknologiske utvikling fått mindre oppmerksomhet. Nettopp dette er denne oppgavens interesseområde. Fem semistrukturerte intervjuer av aktive trafikklærere har blitt gjennomført, med formål om å få et innblikk i deres subjektive opplevelse av hvordan yrkesspesifikk teknologi, som automatiseringssystemer og simulatorteknologi, påvirker deres yrkesutøvelse. Simulatorteknologi påvirker trafikklærerne hovedsakelig ved å tilby et pedagogisk verktøy med tilhørende styrker og limitasjoner, mens utviklingen av automatiseringsteknologi endrer krav til kompetanse både hos trafikklærere og trafikkelever. Flere av trafikklærerne forteller om en uoverensstemmelse mellom kompetansen trafikklærerne opparbeider seg under utdanningen og kompetansen som kreves som yrkesaktiv trafikklærer. Fremtiden til bransjen, og spesielt trafikklæreryrket, virker å oppleves som uforutsigbar og usikker. Her er variasjonen stor blant trafikklærerne; noen ser på fremtidig teknologi som spennende, mens andre har problemer med å se for seg en fremtid hvor automatiserte kjøretøy og trafikklærere sameksisterer. Det samtlige deltakere enes om er dog at yrket vil gjennomgå store endringer i årene som kommer.
dc.description.abstractTechnological advancements are raging on in most occupations and trades. The car industry is no exception to this. Advanced driver-assistant systems (ADAS) are getting more common and applicable by the day. However, these systems, and the ones responsible for their development, are completely at the consumer`s mercy, as they decide whether to accept and use the systems or not. Thus, driver`s attitudes towards new technology is the bottleneck of technological implementation in the car industry. A great deal of interest has been devoted to understanding the constitution of driver`s attitudes towards automobile technology. In the meantime, the attitudes of driver teachers, one of the first and possibly most influential models of attitudes towards car technology an aspiring driver is introduced to, are not as thoroughly explored. The goal of this project is to contribute to this somewhat shallow understanding. Subjective experiences with work-related technology, such as simulator-based technology and automation technology, has been collected from five driver teachers through semi-structured interviews. Simulator technology is affecting the driver teacher by supporting them with a new tool for educational purposes, with its own strengths and limitations. Automation technology is rapidly and constantly changing the necessary knowledge needed to operate a vehicle, thus effecting the need for competence, of both driver teacher and driver learner. In addition, several driver teachers report of a discrepancy between the focus of their educational background and the technological knowledge needed as a working driver teacher. The future of the car industry and the occupation of driver teachers seems uncertain and hard to predict. The variety amongst the driver teachers and their view on their future is apparent; some see interesting technological possibilities, while others envision a future where fully automated cars and driver teachers cannot coexist. One thing is for certain, the occupation of driver teachers is bound to change in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeknologisk utvikling i trafikklæreryrket - En kvalitativ studie av hvordan trafikklærere opplever yrkesspesifikk teknologisk utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel