Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.authorOverskott, Bendik Hansen
dc.date.accessioned2022-02-18T18:25:51Z
dc.date.available2022-02-18T18:25:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79688510:22225889
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980296
dc.description.abstractI lys av jobbkrav-ressursmodellen (JD-R), undersøker denne studien sammenhengene mellom tre jobbressurser, resiliens, ulike typer jobbkrav, og jobbengasjement hos norske barnehageansatte. Studien tester hypoteser om a) at de tre jobbressursene har positive sammenhenger med jobbengasjement, b) at utfordrende jobbkrav har positive sammenhenger med jobbengasjement, c) at rollekonflikt virker som et hindrende jobbkrav i sammenheng med jobbengasjement, d) at resiliens har en positiv sammenheng med jobbengasjement, og til slutt e) at resiliens modererer sammenhengen mellom rollekonflikt og jobbengasjement. Dataene ble samlet inn ved spørreskjema i et krysseksjonelt forskningsdesign bestående av 617 ansatte i norske barnehager. Resultatene gav støtte til hypotesene med unntak av to. Det ble ikke funnet tilstrekkelig støtte for at jobbkravet om maksimal oppmerksomhet er positivt relatert til jobbengasjement. Videre ble ikke rollekonflikt funnet som et hindrende krav på utvalgets jobbengasjement. Funnene støtter delvis perspektivet på jobbkrav som hindrende eller utfordrende, ved at høyt arbeidstempo har positive sammenhenger med jobbengasjementet til barnehageansatte. I tillegg til å kartlegge viktige jobbressurser i norske barnehager, gir studien implikasjoner for videre forskning på hindrende og utfordrende jobbkrav i yrkesspesifikke populasjoner. Studien viste også, ved inkluderingen av resiliens, at både praksis og forskning innen JD-R rammeverket kan dra nytte av å ta hensyn til personlige ressurser på flere nivåer, ved mål om å øke jobbengasjement. Nøkkelord: jobbengasjement, jobbkrav, jobbressurser, personlige ressurser, resiliens, JD-R, barnehageansatte
dc.description.abstractIn light of the job demands- resources model (JD-R), this study examines the relationships between three job resources, resilience, different job demands, and work engagement among Norwegian kindergarten employees. The study tests hypotheses considering a) that three job resources have positive relationships with work engagement, b) that challenging job demands have positive relationships with work engagement, c) that role conflict acts as a hindering job demand in relations to work engagement, d) that resilience has a positive relationship with work engagement, and finally e) that resilience moderates the relationship between role conflict and work engagement. The data were collected by questionnaire in a cross-sectional research design consisting of 617 employees in Norwegian kindergartens. The results supported the hypotheses with the exception of two; sufficient support was not found for the job requirement for maximum attention being positively related to job engagement; furthermore, role conflict was not found as a hindrance to the employees work engagement. The findings partly support the perspective on job demands as either hindering or challenging, in that a high work pace has a positive relationship with the work engagement of kindergarten employees. In addition to mapping important job resources in Norwegian kindergartens, the study provides implications for further research on hindering and challenging job requirements in occupation specific populations. The study also showed, by the inclusion of resilience, that both practice and research within the JD-R framework can benefit from taking into account personal resources at several levels with the goal of increasing job engagement. Keywords: work engagement, job demands, job resources, personal resources, resiliency, JD-R, kindergarten teachers
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJobbengasjement hos barnehageansatte: En undersøkelse av jobbkrav og jobbressurser, og den modererende effekten av resiliens på jobbengasjement
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel