Show simple item record

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorHellevang, Anna Viktoria
dc.date.accessioned2022-02-18T18:25:39Z
dc.date.available2022-02-18T18:25:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79688510:24434241
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980288
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI løpet av de siste tiårene har det vært et økende fokus på hvordan psykologien kan være med å bidra i spørsmål om klimaendringer, da det vil gi nyttig informasjon for å forstå problemets kompleksitet. Denne kvalitative studien undersøker hvordan unge ansatte som jobber innen oljesektoren navigerer identitetspenninger og motsetninger i sitt arbeid – og hvordan psykologiske barrierer er med på å belyse de ansattes identitetsarbeid. Studien er basert på dybde intervjuer med åtte informanter, som alle er ansatte innen et oljeleverandørselskap. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Resultatene illustrerer hvordan informantene navigerer sitt identitetsarbeid gjennom fire ulike fremtredende temaer. Disse inkluderer hvordan informantene tenker rundt bærekraftproblematikk, hvordan de distanserer seg fra tematikken, hvordan de opplever tilhørighet til arbeidsplassen og et behov for omstilling. Studien viser hvordan de ansatte kombinerer forskjellige potensielt kontrasterende identitetstyper, og hvordan spenninger og motsetninger ikke ser ut til å ha særlig betydning.
dc.description.abstractIn recent decades, there has been an increasing focus on how psychology can contribute to issues of climate change, as it will provide useful information to understand the complexity of the problem. This qualitative study examines how young employees working in the oil sector navigate identity tensions and contradictions in their work - and how psychological climate barriers help to shed light on employees' identity work. The study is based on in-depth interviews with eight informants, all of whom are employees of an oil supplier company. The data material was analyzed using thematic analysis. The results illustrate how the informants navigate their identity work through four different prominent themes. These include how the informants think about sustainability issues, how they distance themselves from the topic, how they experience belonging to the workplace and a need for change. The study shows how employees combine different potentially contrasting identity types, and how tensions and contradictions do not seem to have significance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMellom olje og klima
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record