Show simple item record

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorSjo, Stine Therese
dc.date.accessioned2022-02-12T18:19:21Z
dc.date.available2022-02-12T18:19:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:87423584:30125157
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978564
dc.description.abstractStudiens målsetning er å bringe frem kunnskap rundt hvordan den unge lederen motiveres slik at arbeidsgiver bedre kan vite hvor man bør rette tiltak for å motivere den unge lederen i jobben. Jeg har arbeidet ut fra følgende problemstilling: Hvordan motiveres den unge lederen til oppdragsløsning? For å belyse funn har jeg støttet meg til teori innenfor flere ulike felt med hovedfokus på motivasjon, ledelse og verdier. Dette er perspektiver som har gitt en dypere forståelse av den unge lederens motivasjon. I tillegg til teori har jeg brukt stortingsproposisjoner og ulike kilder fra Forsvaret (doktriner, utgivelser og rapporter) for å belyse settingen den unge lederen jobber i. Studien er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk forskningsdesign i den hensikt å prøve å forstå den unge lederen. For å hente inn empiri har jeg intervjuet seks unge ledere ansatt i Luftforsvaret. Datagrunnlaget og analysen av empirien førte frem til funn innenfor fire hovedtemaer: relasjoner, verdier, work-life balance, og autonomi. Resultatene i denne studien viser at både relasjoner mellom leder, kollegaer, over- og underordnede påvirker motivasjonen, det samme gjelder for verdiene omsorg og tillit. Vi ser også hvordan følelsen av autonomi i egen jobbhverdag påvirker motivasjon, og hvordan balansen mellom jobben og livet «utenfor gjerde» påvirker motivasjon. Videre diskuterer jeg hvorfor relasjoner er viktig for den unge lederen og hvordan verdier kan tenkes brukt for arbeidsgiver. Jeg diskuterer videre funn fra annen forskning innen WLB og hvilke implikasjoner disse kan ha sett i lys av mine funn. Jeg avslutter diskusjonen med å se på autonomi og hvordan opplevelsen av dette kan påvirke motivasjon. Avslutningsvis ser jeg på hvordan funnene henger sammen og kommer med en påstand om at alle disse har en tilknytning til hverandre og påvirker hverandre. Dette gir implikasjoner på at man må se helhetlig på tiltak rettet mot de ulike kildene for motivasjon. Påvirker man ett av temaene vil dette trolig også påvirke de andre.
dc.description.abstractIn order to help employers understand which motivational measures to implement, including where and when, the objective of this study is to gain insights into what motivates the young leader by asking the following question: How does the young leader get motivated into mission solving? Theories within various fields focusing mainly on motivation, management and values were used to illuminate findings. These were all perspectives perpetuating a deeper understanding into the young leader’s motivation. In addition to theory, various parliamentary bills and sources from the Armed Forces (doctrines, publications, and reports) were used to shed further light on the setting in which the young leader works. With the intention to better understand the young leader, the study is qualitative with a phenomenological research design. For empirical data, six young leaders if the Air Force was interviewed. The basis of data and analysis led to findings within these four main categories: relationships, values, work-life balance, and autonomy. The results of this study show that relations between manager, colleagues, superiors, and subordinates affect motivation, as well as values such as care and trust. The sense of autonomy also seems to affect motivation, as well as overall work-life balance. Further I discuss why relations are of such importance to the young leader and how values can act as an important tool for an employer. Furthermore, I discuss research within the field of WLB and their implications in light of my findings. In final the discussion looks at autonomy and how the sense of autonomy can affect the young leaders’ motivation. In conclusion I look at how the findings relate to each other and propose that all are in fact inter-connected. This implies the need for a holistic approach to measures directed at various sources for motivation. By influencing one category, one is likely to influence the others.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Ta å gjør ferdig det du skal, så kan vi heller slite deg ut når krigen begynner" En kvalitativ studie av den unge lederens motivasjon for oppdragsløsning.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record