Analyse av økonomiske og strategiske beslutninger i Itema AS under Covid-19
Abstract
Hele verden ble i løpet første kvartal 2020 snudd på hodet da covid-19 viruset satte sitt preg på næringslivets- og enkeltindividers hverdag. Regjeringen innførte strenge og inngripende tiltak, og mange ble økonomisk preget av pandemien. Ikke alle bransjer ble økonomisk rammet og Itema AS er et av selskapene som endte 2020 med et høyere årsresultat enn forventet. Denne oppgaven tar for seg hvilke faktorer som har påvirket Itemas høyeste årsresultat noen sinne.
Temaet for denne oppgaven er Itemas håndtering av koronaåret og hensikten er å belyse hvilke økonomiske og strategiske tiltak som har hatt betydning for årsresultatet som ble 2,6 millioner høyere enn forventet. Det teoretiske rammeverket gjør rede for teori som omhandler styringsverktøy, nøkkeltall, strategi , ledelse og organisasjonskultur.
Empiridelen redegjør for hvilke tiltak Itema iverksatte da koronapandemien brøt ut i Norge, hvilke verktøy som ble tatt i bruk og hva som var viktigst for Itema i en uforutsigbar tid. Medarbeidertilfredshet er viktig for Itema, og oppgaven belyser hvilke strategiske tiltak som ble iverksatt for å ivareta medarbeidertilfredsheten selv fra hjemmekontor. During the first trimester of 2020 the whole world was turned upside down when the covid-19 virus left its mark on both trade, industry and all human beings’ everyday life. The government introduced strict and intrusive measures, and many were financially affected by the pandemic. Not all industries were financially affected and Itema AS is one of the companies that ended 2020 with a net profit higher than predicted. This thesis addresses the factors that have influenced Itemas ever highest net profit of the year.
The topic of this thesis is how Itema has handled this year marked by the pandemic. The purpose is to enlighten what financial and strategic decisions that have led to a net profit Kr. 2,6 million higher than predicted. The thesis explains theory of management systems, financial ratios, strategy, leadership and organizational culture.
The empirical chapter explains what measures Itema implemented when the pandemic broke out in Norway, which management systems were used and what was most important for Itema in an unpredictable time. Employee satisfaction is very important to Itema. This thesis explains the strategic measures implemented to maintain employees satisfaction even from their home offices.