Show simple item record

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorJakobsen, Arnt Ivar
dc.contributor.authorJakobsen, Kristin
dc.date.accessioned2022-02-01T18:21:58Z
dc.date.available2022-02-01T18:21:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86094645:34556513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976438
dc.description.abstractI skolen har det vært lang tradisjon for å avholde både formelle- og uformelle møter. I mars 2020 ble skoler over hele landet stengt helt ned grunnet Koronapandemien. Fra en dag til en annen ble lærere, ledere og skoleeiere nødt til å løse «oppdraget» ved å ta i bruk teknologien til hjelp. All undervisning og møtevirksomhet ble i en lang periode gjennomført digitalt.   Basert på denne erfaringen ønsker vi å utvikle ny kunnskap og motivasjon knyttet til møter som en del av skoleledelse. Dette har vi gjort igjennom følgende problemstilling:   Hvordan oppleves forskjellen mellom et digitalt og et fysisk møte med fokus på struktur, dialog og læring?   Den teoretiske forankringen vi har benyttet har vi i hovedsak funnet hos Mikhail Bakhtin, Eirik Irgens, Knut Roald og Jan Kristian Karlsen. Denne teoretiske forankringen vil i lys av vår empiri, kunne gi oss ny kunnskap om hva som skiller et digitalt- og fysisk møte med tanke på struktur, dialog og læring. Denne kunnskapen vil være nyttig innenfor skoleledelse, da møter er en viktig del av en skoleleders lederskap. Dette gjelder møter i form av menneskemøtene som skjer «der og da», men også formelle møter på ulike nivå.  Igjennom en kvalitativ studie har vi intervjuet seks rektorer i forhold til hvordan de opplever forskjellen mellom et digitalt- og fysisk møte. Igjennom transkribering, koding og kategorisering kom vi fram til fem hovedområder for videre drøfting: Agenda, Struktur, Dialogen, Kroppsspråk og Læring.   Hovedfunnene viser at agendaen ser ut til å ha betydning med tanke på forskjellen på disse to møteformene. Vår forståelse av dette er at forvaltnings- og orienteringssaker egner seg i større grad i et digitalt møte enn prosessorienterte- og utviklingssaker. Ny kunnskap i form av meningsdannelse ser ut til å kreve en dialog som lettere lar seg gjennomføre i et fysisk møte. I et digitalt møte mister man i større grad dette perspektivet, i tillegg til at det ser ut til at deltakerne i større grad beveger seg fritt imellom rommene i Irgens utviklingshjul. Dette forstås også i et strukturperspektiv, da det ser ut til at de digitale møtene krever mer struktur i forhold til «kjøreregler» som muting av mikrofon og bruk av kamera. Samtidig ser vi også at de digitale møtene muliggjør en tidsbesparelse i forhold til reisevei og en unødvendig belastning på miljøet.  
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKoronapandemiens påvirkning på møter som en del av skoleledelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record