Å sikte mot «excellence»: en simuleringsbasert studie om utvikling av ikke-tekniske ferdigheter hos anestesisykepleierstudenter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/297390Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Introduksjon: Anestesisykepleiere arbeider i et komplekst og dynamisk miljø, som krever høy kompetanse. I de siste årene har det vært økende fokus på å bygge sikkerhet inn i anestesipraksis, med «excellence» som et mål å sikte mot. Ikke-tekniske ferdigheter knyttes opp mot både «excellence» og forbedret pasientsikkerhet, men det mangler foreløpig en systematisk metode for å integrerer dette i anestesisykepleierutdanningen i Norge.
Hensikt: Å undersøke utviklingen av ikke-tekniske ferdigheter hos anestesisykepleierstudenter, og teste reliabiliteten av NANTS-no, et kompetansevurderingsinstrument tilpasset til bruk for anestesisykepleiere i Norge.
Metode: En kvasi-eksperimentell studie med pretest-posttest design ble benyttet. 14 anestesisykepleierstudenter fra en høgskole i Norge deltok i et simuleringsbasert program over 10 uker. Ikke-tekniske ferdigheter ble vurdert ved hjelp av NANTS-no, på tre måletidspunkter ved observasjon av den enkelte deltakers adferd under fullskalasimulering.
Simulering ble gjennomført før og etter et fire-timers undervisningsopplegg. En tredje simuleringsrunde foregikk etter fem ukers klinisk praksis.
Resultat: Det var en signifikant utvikling i alle fire kategorier av ikke-tekniske ferdigheter i løpet av perioden, med størst utvikling mellom første og tredje og andre og tredje datainnsamling (p < 0,005). Det var også en signifikant utvikling i to av kategoriene mellom første og andre datainnsamling. NANTS-no viste høy reliabilitet med en ICC på 0,91.
Konklusjon: Studiens resultater indikerer at systematisk fokus på ikke-tekniske ferdigheter under anestesisykepleierutdanningen har en positiv effekt, og at NANTS-no kan anvendes som et kompetansevurderingsinstrument for å vurdere studentenes adferd ved simuleringstrening. Mer forskning kreves for å validere bruk av instrumentet i klinisk praksis. ENGELSK: Introduction: Nurse anaesthetists work in a complex and dynamic environment requiring high levels of expertise. In recent years there has been increasing focus on building safety into anaesthesia practice with excellence in anaesthesia as an aspirational goal. Non-technical skills are associated with both the achievement of excellence and improved patient safety, but there is currently little focus on systematically integrating them into the nurse anaesthesia curriculum in Norway.
Purpose: To explore the development of non-technical skills in student nurse anaesthetists, and test the reliability of NANTS-no, a specially adapted behavioral rating scale for nurse anaesthetists in Norway.
Method: This quasi-experimental study had a pre-test post-test design. 14 student nurse anaesthetists were recruited from a University College in Norway to take part in a 10-week long simulation-based program. Non-technical skills were rated using NANTS-no on three different occasions by observing the subjects’ performance using a high fidelity patient simulator. Simulation sessions were run both before and after taking part in a four-hour long theoretical and practical training course. The third session took place after a five-week placement in clinical practice.
Results: A significant improvement was demonstrated across all categories of non-technical skills over the period, with the greatest improvement being shown between the first and third and second and third sessions (p < 0,005). There was also a significant improvement in two individual categories between the first and second session. NANTS-no demonstrated high inter-rater reliability with an ICC = 0.91.
Conclusion: This study’s findings indicated that a systematic focus on non-technical skills in the nurse anaesthesia curriculum can have a positive effect, and that NANTS-no can be used as a behavioral rating scale for assessing students behavior and giving feedback after simulation training. More research is needed to validate its use in clinical practice.