Hvordan kan sykepleier undervise og veilede om forebygging av anfall til personer med epilepsi?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/293429Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK:
Innledning: I følge Norsk Epilepsiforbund har omtrent 45 000 mennesker i Norge har diagnosen epilepsi, og er blant de mest hyppige kroniske sykdommene i norsk allmennpraksis. Denne bacheloroppgaven skal se nærmere på sykepleierens arbeid gjennom sin veiledende og undervisende rolle for voksne pasienter med epilepsi.
Hensikt: Vi vil med denne oppgaven se nærmere på temaet sykepleie til personer med diagnosen epilepsi. Hensikten med oppgaven er å få en oversikt over hvordan sykepleieren kan bidra til å styrke personens egenomsorg, med tanke på anfallsforebygging og livskvalitet. Og hvordan sykepleieren kan ta i bruk sin undervisende og veiledende rolle i “behandlingen”.
Metode: Oppgaven er en kvalitativ litteraturstudie. Syv forskningsartikler har blitt analysert og bli presentert i resultatdelen. Aktuelle søkeord: “Epilepsi”, “Anfall”, “Livskvalitet”, “Opplæring”, “Sykepleier, “Mestring”
Resultat: Resultatet vi fikk gjennom vår litteraturstudie indikerer at det er en rekke effektive måter sykepleier kan undervise og veilede på for å forebygge anfallsfrekvensen. Konklusjon: Sykepleier kan undervise og veilede gjennom teknologiske virkemidler eller gjennom mer tradisjonelle metoder. Men vi ser at opplæringsmetode må tilpasses den enkeltes behov og forutsetninger.