Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLidal, Marianne
dc.contributor.authorMoheim, Stine
dc.date.accessioned2015-07-16T12:39:21Z
dc.date.available2015-07-16T12:39:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293300
dc.description.abstractNORSK: Introduksjon: Forskning viser at så mye som 260 000 barn har foreldre med psykiske lidelser som kan gå ut over daglig fungering. Barn som pårørende er en sårbar gruppe og forskning viser at de har høyere risiko for å utvikle alvorlige følger enn andre barn. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse viktigheten av å ha fokus på barn som pårørende belyse hvordan sykepleiere kan ivareta barn som pårørende, og innhente kunnskaper om behov barn av foreldre med psykiske lidelser vil ha i møte med sykepleieren. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie basert på funn fra sju forskningsartikler fra databasene Cinahl, PubMed og PsycInfo. Søkeordene vi har benyttet er: «children», «children of mentally ill», «children of impaired parents», «child of impaired parents», «child attitudes», «parent», «parents», «adult psychiatry», «mental health», «mental disorders», «mental disorder», «mental health services», «psychiatry», «mental illness», «nursing», «nurse», «Norway», «experiences», «family», «intervention» og «professional consultation». Resultat: Funn viser at informasjon, kommunikasjon, støtte, tverrfaglig samarbeid, oppfølging og sykepleierens holdninger og kompetanse er viktige komponenter i ivaretagelsen av barn som pårørende av psykisk syke foreldre. Konklusjon: For å ivareta barn som pårørende til psykisk syke, må sykepleiere identifisere barna. Sykepleiere må gi dem informasjon og støtte slik at situasjonen oppleves forståelig, håndterbar og meningsfull. Dette vil gi barna en følelse av sammenheng i tilværelsen og hjelpe dem til å mestre belastende livshendelser.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: Introduction: Research shows that as many as 260 000 children have parents with mental illnesses that can affect daily functioning. Children as relatives are a vulnerable group and research shows that they are at higher risk for developing serious consequences than other children. Purpose: The purpose of the study was to examine the importance of focusing on children as relatives, illustrate how nurses can take care of children as relatives and obtain knowledge of needs children of parents with mental illness will have in contact with the nurse. Method: The thesis is a literature study based on findings in seven research articles from the databases Cinahl, PubMed and PsycInfo. The keywords we have used is: «children», «children of mentally ill», «children of impaired parents», «child of impaired parents», «child attitudes», «parent», «parents», «adult psychiatry», «mental health», «mental disorders», «mental disorder», «mental health services», «psychiatry», «mental illness», «nursing», «nurse», «Norway», «experiences», «family», «intervention» og «professional consultation». Results: Findings shows that information, communication, support, interdisciplinary collaboration, follow-up and nurse attitudes and skills are important components in taking care of children as relatives of mentally ill parents. Conclusion: In order to take care of children as relatives to parents with mental illness, the nurses must identify the children. Nurses must provide them with information and support so that the situation is understandable, manageable and meaningful. This will give the children a sense of coherence in their existence and help them to cope with stressful life events.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpårørendenb_NO
dc.subjectpsykisk lidelsenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleiere ivareta barn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser?nb_NO
dc.title.alternativeHow can nurses take care of children as relatives to parents with mental illness?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel