"Når modighet er det som gjelder" - Om hvordan et barn opplevde økt affektbevissthet som resultat av en terapiprosess
Abstract
Denne studien viser hvordan en terapiprosess kunne bidra til økt affektbevissthet hos et barn. En gutt med internaliserende vansker gjennomgikk et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv terapi for barn og unge (TIB). Etter terapien viste barnet økning i opplevelse og uttrykk for enkelte affekter, som målt i affektbevissthetsintervju og observert i terapiprosessen. I tillegg rapporterte foreldrene om symptomreduksjon i CBCL. Det diskuteres hvordan intersubjektive prosesser i terapien forstås som å bidra til barnets økte affektive deling og endrede affektbevissthet. Andre elementer som diskuteres er det parallelle foreldrearbeidet og lekens betydning for endringen i barnets affektbevissthet. Det diskuteres dessuten hvordan en paradoksal reduksjon i begrepsmessig uttrykk for affekter kunne forstås i lys av terapien.