Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Tina
dc.date.accessioned2015-06-05T13:12:46Z
dc.date.available2015-06-05T13:12:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284715
dc.description.abstractStudiens problemstilling er: • Hvordan opplever mellomledere den sosiale støtten fra sin leder? Bakgrunn: Hensikten med denne masteroppgaven er å sette fokus på betydningen av sosial støtte for ledere ved å innhente kunnskap om opplevelsene og erfaringene deres i forhold til menneskelig støtte fra lederen sin. «Turnover» og utbrenthet er tema som ofte belyses både innenfor teori og i samfunnet. Sosial støtte fra leder anses å være forebyggende, (Roness & Matthiesen, 2002) og denne oppgaven fokuserer på lederne som arbeidstakere. Teori og metode: Studien tar utgangspunkt i en definisjon av sosial støtte (House, 1981). House sin inndeling i informasjonsstøtte, instrumentell støtte, emosjonell støtte og evaluerende/vurderende støtte er utgangspunktet for denne studien. Samtidig har jeg hentet inn ulik teori for å belyse betydningen av sosial støtte. Ledelse blir rammet inn av det relasjonelle aspektet. Studien har en kvalitativ tilnærming og kvalitativt forskningsintervju er benyttet som metode. Dataene er hentet inn ved å intervjue 5 ledere og de gir fyldige beskrivelser av sine erfaringer og opplevelser med sosial støtte i sin organisasjon. Denne undersøkelsen er basert på et lite utvalg av informanter for å innhente kunnskap om det representative ved ledernes erfaringer. Hensikten er å skape kunnskap om fenomenet sosial støtte i dybden. Resultater: Først og fremst viser lederne i denne undersøkelsen en god forståelse av innholdet i sosial støtte og deres oppfatning underbygger dermed teorien. Studien konkluderer med at den første tiden som nytilsatt leder var en utfordrende periode. Det kan synes som om planlagt opplæring og tilgjengelige støttespillere var noe lederne kunne hatt stor nytte av. Funnene i denne undersøkelsen viser at lederne har ulike erfaringer med sosial støtte. Noen opplever god sosial støtte, mens noen opplever mangel på sosial støtte. Det er et stort sprik i forventningsavklaring, medarbeidersamtaler og opplevd verdsettelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMellomlederes opplevelse av sosial støtte - Fordi om vi er ledere, så er vi ikke mer enn mennesker vi hellernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel