Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDmitrieva, Tatiana
dc.date.accessioned2015-06-05T07:26:53Z
dc.date.available2015-06-05T07:26:53Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284617
dc.description.abstractOppgaven er min besvarelse på emnet AAR 4992 Masteroppgave i Eiendomsutvikling og – forvaltning. Oppgavens mål har vært å se på hvor godt bygninger egner seg for skolens bruk i dag, hvordan er nåværende tilstand og hvor stort er behovet for oppgradering. For å svare til disse spørsmålene vil brukes metoder for å få kunnskap om strukturelle egenskaper, teknisk og funksjonell tilstand slik at jeg vil forsøke foreslå tiltak for skolens oppgradering. Oppgaven ser på parametrene funksjonalitet, tilpasningsdyktighet og brukskvalitet, som er relevant for oppgavens problemstillinger. I tilegg vil den også belyse en del andre begreper som universell utforming, brannsikkerhet og verneverdig som er knyttet opp mot disse og viktige for oppgavens casestudie. Oppgaven tar for seg flere problemstillinger. Hvilke metoder kan benyttes for å vurdere funksjonalitet i skolebygg? Under denne problemstilling forsøker jeg å besvare hvordan en bygning kan tilpasses dagens og endrede funksjonelle brukerkrav for å støtte og evt. bidra med effektivitet for en organisasjon. Oppgaven vil bygges på grunnlag av analyse av bygningenes funksjonelle egnethet, bygningenes tilpasningsdyktighet (bygningsstrukturelle egenskaper) og teknisk tilstand etter forskjellige metoder og verktøy. Jeg forsøker også å besvare hvilke sentrale faktorer i form av mål, skolebruksplan/program, lover, forskrifter påvirker til en eventuelt ny planløsning og utforming av skolebygg. For å besvare oppgavens problemstilling ble det valgt ut én casestudie. Det er Skjetlein videregående skole. Skolens bygninger står foran en større utbygging og rehabiliteringsprosess med fokus på skolens endrede funksjonskrav og vil gi gode læringsprosesser og arbeidsforhold for ellever og ansatte. Skjetlein videregående skole består av 16 bygninger med forskjellige funksjoner og oppgaven vil fokuseres bare på tre bygninger, som har sentralt beliggenhet i skoleområdet hvor to av dem er verneverdige. Det er disse bygningene som STFK skal jobbe med i første omgang. Analyse av bygningenes funksjonelle egnethet, bygningenes tilpasningsdyktighet og teknisk tilstand baseres på data fra intervjuresultater med rektor, en gruppe av elever, driftsleder og vaktmester. I tillegg ble en representant fra Sør-Trøndelag Fylkeskommune sin Bygge- og eiendomstjenesten intervjuet. Teoridelen er en gjennomgang av litteratur, undersøkelser og utredninger som er gjort tidligere innenfor liknende emne. Dette for å underbygge og sammenligne med egne resultater. Teori om funksjonalitet og relevante for oppgaven temaer presenteres i kapittel 2 Litteratur og teori. Teori om metodene og bygningsevaluering presenteres i oppgavens kapittel 3 Metoder. I empiridelen, Evaluering av bygninger, vil jeg ta for meg de funn og observasjoner jeg har gjort i forbindelse med analysemetoder som har vært tilgjengelig for meg. Empiridelen omfatter tilstandsanalyse, funksjonsanalyse og analyse av tilpasningsdyktighet hvert enkelt bygg for seg med nødvendige tiltak. En felles oppsummering av resultater av disse analysene med drøfting alternativer bruk presenteres i en konklusjon. Fotodokumentasjon, tabeller, hjelpematriser, plandokumenter og en oversikt av gjeldende regelverk og standarder som er relevant for oppgavens problemstillinger gis i vedlegger fra 1 til 32.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEvaluering av bygninger i bruk med fokus på funksjonalitet - En studie av Skjetlein videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel