Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Pernille Jahnsen
dc.date.accessioned2015-06-02T12:42:56Z
dc.date.available2015-06-02T12:42:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-326-0830-0
dc.identifier.isbn978-82-326-0831-7
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284416
dc.description.abstractDenne avhandlingen fokuserer på skoleeierrollen etter at kommunene fikk ansvar for skolenes kvalitet på starten av 2000-tallet. Avhandlingen søker å beskrive fire forskjellige kommunale styringsstrategier sett fra kommunalt nivå og fra skolenivå, og undersøke om kommunene klarer å påvirke skolenes praksis. Målet er å belyse forskjellige kommunale styringsstrategier og å få kunnskap om hvordan de forskjellige strategiene fungerer i praksis. I tillegg til å ha fokus på hvilke valg kommunene tar for å styre skolene har prosjektet fokus på hvordan kommunen kommuniserer med skolene og hvordan lærerne opplever den kommunale styringen. Avhandlingen beskriver styringssystemene i fire norske kommuner som aktivt har tatt styring over skolene sine i perioden 2004 - 2007. Den er basert på intervju med åtte informanter i hver kommune, bestående av en politiker, en kommunal rådgiver, to rektorer og fire lærere. Niklas Luhmanns teori om sosiale systemer utgjør det teoretiske rammeverket for analysene. Styring ses derfor som kommunikasjon og lokal styring av skolene som selvstendige sosiale systemer. I avhandlingen beskrives styringen i kommunene ut fra fire forskjellige perspektiver: styring som det å redusere en forskjell, styring som kommunikasjon, hvilke styringsverktøy kommunene bruker og hvordan deres styringsstrategier balanserer mellom maktutøvelse og innflytelse. De fire kommunene er valgt fordi de har forskjellige styringsmodeller og forskjellig utgangspunkt for styring, men samtidig ble vurdert av fylkeskommunen som aktive kommuner med fokus på skoleutvikling. To av kommunene er store mål- og resultatstyringskommuner der den første kommunen er organisert i to nivåer og har en formannskapsmodell (Kontrakt kommune), mens den andre er en tre-nivåkommune med parlamentarisk styring (Kontroll kommune). De to siste er mindre kommuner der en er to-nivå kommune med økonomisk rammestyring (Frislipp kommune) og en er trenivåkommune med fokus på styring gjennom dialog (Dialog kommune). I styring som reduksjon av forskjeller mellom kommunale mål og lærernes opplevde praksis skiller Dialog kommune seg ut fra de tre andre. Dialog kommune klarer å påvirke hva lærerne ønsker å gjøre i sin praksis, og lærerne opplever kommunenivået som en støtte for skolenes utviklingsarbeid. I denne kommunen setter politikerne målene ut fra en dialog med rektorer og lærere. I de to målstyringskommunene setter politikerne målene, men det ser ut til at de i relativt liten grad klarer å få lærerne til å jobbe med dem. Frislipp kommune er en kommune der politikerne vedtar mål som er oppstått i enkelte klasser i skolene, uten å klare å påvirke de lærerne som ikke allerede jobber med prosjektene. I tre av kommunene forteller lærerne at de gjør som de vil, og det ser ut til at de har en relativt autonom rolle. Styringen i de fire kommunene arter seg også forskjellig som kommunikasjon. Jeg identifiserer hvor aktørene snakker sammen og om det finnes kommunikasjonssystemer som kobler sammen kommunen med skolene. I Frislipp kommune fremstår de politiske kommunikasjonene som øyer uten koblinger til skolene, og rådmannens stab forholder seg passiv. I de store kommunene finner man en vertikal linje av kommunikasjon, svakt koblet i Kontroll kommune og sterkere koblet i Kontrakt kommune. De to kommunene har også mer eller mindre vellykkede rektor- og lærernettverk. Kommunikasjonen i Dialog kommune fremstår som et nett av systemer som kobler sammen alle nivåer og alle aktører i kommunen. Kommunene bruker verktøy for å synliggjøre målene sine, for å definere skolenes virkelighet og for å markere makt ovenfor lærerne. De kan ha som funksjon å forenkle eller redusere antall mulige valg, slik at det blir mer sannsynlig at lærerne velger «riktig». Frislipp kommune bruker få styringsverktøy ovenfor skolene og baserer styringen på de kommunale planene og politisk makt. Dialog kommune fokuserer på makt fra vitenskapssystemet og praksissystemet. De tar i bruk et målrettet kompetansehevingsprogram og seminarer for å skape samarbeid og dialog mellom alle aktørgrupper og for å styre lærerne mot prosjektene. En skolebasert evalueringskultur og skolenes årsrapporter er viktige for å avdekke skolenes virkelighet i kommunen som fokuserer på eierskap og at prosesser må få ta tid. Kontroll kommune bruker elektroniske målkart, nasjonale og lokale prøver, en elektronisk skoleport der mål og resultater kobles sammen i offentlig skue og trussel om sanksjoner til skolene ut fra resultatene. Kommunen baserer sin styring på utøvelse av makt basert på politisk makt, organisasjonsmakt, markedsmakt, og makt fra vitenskapssystemet. Kontrakt kommune har tonet ned bruk av maktutøvelse i forhold til hva Kontroll har, og satser på ledelse med fokus på lederavtaler og en støttende dialog med rektorene. Nasjonale prøver, muntlige rapporter fra rektorene, skolenes årsrapporter og statistiske data fra skolene brukes for å defineres skolenes virkelighet. Kommunen tar i bruk politisk makt og organisasjonsmakt, samtidig som de får tilgang til makten fra praksissystemene og balanser mer mellom maktutøvelse og innflytelse i sin styring. Hovedkonklusjonen er at effektive styringssystemer vil fremstå som komplekse, og at bygging av kommunikasjon, inkludering av lærerne i prosessen mot målene, sammen med målrettet kompetanseheving, gir påvirkning på lærernes praksis. Det er store variasjoner i hvordan kommunene er koblet på skolene sine. Alle lærerne ønsker seg kommuner som styrer aktivt mot en felles utvikling for skolene, men det er ikke likegyldig hvordan styringen skjer. I to av kommunene mener lærerne at det styres for mye (Kontroll og Kontrakt) og i én for lite (Frislipp). Mål- og resultatstyringsmodellene ser ut til å hindre inkludering av lærerne i prosessene der målene settes, bidra til avstand eller konflikt mellom aktørene, og disse kommunene mislykkes i sine forsøk å påvirke praksisen i klasserommene. Det ser ut til å være mer effektivt å styre lærerne gjennom strategier som har sterk vekt på dialog og innflytelse, enn gjennom maktutøvelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral thesis at NTNU;2015:87
dc.titleKommunal styring av skolen En studie av styring som kommunikasjon i lys av Luhmanns systemteorinb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record