Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlungseth, Nora Johanne
dc.date.accessioned2015-05-22T09:05:56Z
dc.date.available2015-05-22T09:05:56Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283920
dc.description.abstractDenne oppgaven er forfatters besvarelse på emnet AAR 4992 Masteroppgave i Eiendomsutvikling og – forvaltning. Formålet med oppgaven er at forfatter skal opparbeide seg kunnskap om og teste ut metoder for evaluering av bygninger. Denne kunnskapen skal bidra til økt kunnskap om hvordan bygninger kan støtte opp om organisasjonens kjernevirksomhet gjennom å fokusere på brukskvalitet. De elementene som behandles i oppgaven er evalueringsmetoder, facility management (FM) og skolers brukskvalitet. Oppgaven tar for seg problemstillingen hvilke metoder kan benyttes for å vurdere brukskvalitet for FM tjenester i skolebygg? Under denne problemstilling gjøres det også forsøk på å besvare hvordan en bygning støtter FM tjenester, hvorvidt en bygning kan hindre FM-tjenester i å støtte en organisasjon, hvordan FM-tjenester i skoler er organisert samt hvilken betydning denne organiseringen kan ha for brukernes opplevelse av brukskvalitet. Oppgaven tar for seg tre metoder; intervju, walk-through og The Serviceability Tool and Methods© (ST&M©), og ser nærmere på hvorvidt disse er egnet til å vurdere brukskvalitet for FM-tjenester i skolebygg. Det ses også nærmere på hvorvidt disse metodene kan supplere hverandre i en metodetriangulering. Oppgaven bygger slik sett hovedsakelig på empiri. Teori om metodene og bygningsevaluering generelt presenteres i oppgavens kapittel 3 Evalueringer av bygninger, mens teori om brukskvalitet og facility management i hovedsak presenteres i kapittel 2 Facility management og brukskvalitet. For å besvare oppgavens problemstilling ble det valgt ut ett casestudie. Det er Strinda videregående skole. Ved denne skolen er rektor og representanter fra drifts-, renholds-, kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten intervjuet. I tillegg ble to representanter fra Sør- Trøndelag Fylkeskommune sin Bygge- og eiendomstjenesten intervjuet. Disse representerer byggets eierperspektiv, og var daværende avdelingsleder for Bygge- og eiendomstjenesten og benchmarkansvarlig. Drifts-, renholds-, kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten har også deltatt på enkle walk-througher hvor de fikk vist frem og fortalt om de arealene den enkelte tjenesten disponerer. I tillegg deltok renholdstjenesten på en walk-through, med påfølgende gruppeintervju. Informasjonen som kom frem gjennom disse walk-throughene og intervjuene ble deretter brukt som informasjonsgrunnlag for ST&M© metoden, i tillegg til en ST&M© walk-through og et ST&M© intervju. Resultatene fra disse undersøkelsene ga fyldig og rik informasjon med hensyn både til brukskvalitet og FM-tjenester. Resultatene fra undersøkelsen presenteres i oppgavens kapittel 4 Strinda videregående skole. Resultatene i sin helhet, samt intervjuguider, walk-through hefte og ST&M© skjemasettene som er brukt, presenteres i sin helhet i denne oppgavens vedlegg. De resultatene som presenteres i vedlegget er gjennomlest og godkjent av den enkelte respondent. I tillegg til dette presenteres det i vedlegget også utdypende teori om ST&M©, en mer detaljert historie for Strinda videregående skole og tegninger for bygningen. Til slutt i oppgaven diskuteres oppgavens problemstilling i forhold til teori og empiri før det konkluderes med at intervju, walk-through og ST&M© er egnede metoder for å evaluere brukskvalitet, samt at disse metodene kan supplere hverandre. Videre konkluderes det med at skolebygget til Strinda videregående skole har potensialer for forbedring. Undersøkelsen viser at skolen generelt har behov for mer areal, slik at de kan huse både sin egen kjernevirksomhet og tjenestene på en hensiktmessig måte. Det konkluderes også med at tjenesters organisering har betydning for tjenestenes evne til å støtte opp om skolens kjernevirksomhet og at bygningens evne til å støtte FM-tjenestene innvirker på tjenestenes evne til å støtte kjernevirksomheten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBrukskvalitet - Metoder for evaluering av bygningernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel