Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjeka, Anne Marie
dc.date.accessioned2015-05-20T08:42:21Z
dc.date.available2015-05-20T08:42:21Z
dc.date.issued2015-05-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283788
dc.description.abstractOvergangen utdanning - arbeid er i denne kvalitative undersøkelsen en kritisk fase for tunghørte, og stiller store krav til mestring. Målet med undersøkelsen var å avdekke hvilke mestringsressurser og mestringsstrategier som tunghørte bruker i denne fasen. Sju tunghørte, som hadde klart å skaffe seg arbeid, meldte seg frivillig til intervju. Alle informantene hadde hatt hørselstapet fra barndom, og de brukte høreapparat på ett eller begge ører. Resultatene fra intervjuundersøkelsen viser utstrakt bruk av problemfokuserte mestringsstrategier for å skaffe seg jobb. Informantene benyttet planlagt problemløsning i søkeprosessen. De skaffet seg kunnskap om hvordan de skulle skrive gode jobbsøknader, og de forberedte seg grundig til jobbintervju spesielt når det gjaldt hvordan de skulle presentere hørselsproblemet. Informantene forteller om stor mestringstro («self-efficacy») i denne fasen. Informantene søker sosial støtte på arbeidsplassen ved å være åpne om hørselsproblemene fra starten av. Åpenhet om hørseltap og informasjon på arbeidsplass er svært viktig for å håndtere vanskelige kommunikasjonssituasjoner, sier informantene. Dette har ført til at det er lettere å fungere på jobben, og å spørre om tilrettelegging ved behov. Informantene er opptatt av å ha teleslynge på møterom, og de ønsker seg eget kontor skjermet for støy framfor åpent kontorlandskap. For flere av informantene har slitenhet og utmattelse resultert i helseplager og sykemeldt fravær fra jobben i kortere eller lengre tid. De har drøftet jobbsituasjonen med fastlegen, spesielt i forhold til å måtte skifte jobb eller jobbe i redusert stilling for å kunne fortsette i arbeid med hørselsproblemer. Kunnskap om hørselshemning hos arbeidsgiver og praktisk tilrettelegging på arbeidsplassen kan ha stor betydning, ettersom flere av de tunghørte informantene befinner seg i en risikosituasjon for å falle ut av arbeidslivet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleTunghørte i overgangsfasen utdanning - arbeid : Hvilke mestringsstrategier/mestringsressurser tar tunghørte i bruk når de begynner i jobb?nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber67 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel