Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSivertstøl, Njål
dc.contributor.authorMagnussen, Sofie Skodjevåg
dc.contributor.authorMolnes, Sofie Godø
dc.date.accessioned2021-12-16T18:19:38Z
dc.date.available2021-12-16T18:19:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86227515:86229077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834789
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe siste årene har digitalisering hatt en massiv innvirkning på flere bransjer. Banker har også blitt påvirket av denne teknologiske endringen, ettersom dagens kunder blir mer digitalt avansert. For å forbli konkurransedyktig må bankene tilpasse seg kundenes stadig økende etterspørsel når det kommer til digitale tjenester. Imidlertid har tidligere forskning undersøkt denne nye generasjonen av bankkunders måte å søke informasjon om økonomisk rådgivning på og deres preferanser for valg av informasjonskilde. I vår studie vil vi derfor undersøke preferanser til unge boliglånskunder når det gjelder digital og fysisk økonomisk rådgivning. Vi undersøker deres tanker og erfaringer, og ettersom COVID-19 har en slik innvirkning på verden, blir dette også tatt i betraktning. Pandemien har hatt enorm effekt på hvordan bedrifter jobber, og den har presset verden til en mer digitalisert måte å kommunisere og drive forretninger på. I vår datainnsamling brukte vi en kvalitativ tilnærming, i form av semistrukturerte intervjuer. Det ble gjennomført ni dybdeintervjuer, hvor deltakerne var unge voksne som hadde erfaring fra å søke økonomisk råd. Funnene antyder at preferansene til unge bankkunder er individuelle. Likevel er det funnet en sammenheng mellom de unge kundene og et ønske om å ha en personlig finansiell rådgiver de kan kontakte direkte, enten via telefonsamtaler, videokonferanser eller filialmøter.
dc.description.abstractIn recent years, digitalization has had a massive impact on several industries. Retail-banking has also been affected by this technological change, as the modern-day customer is becoming more digitally advanced. To remain competitive, banks need to adapt to the increasingly digital behaviour of their customers. However, limited research has investigated this new generation of bank customers’ information seeking behaviour and information source preferences for financial advice. In our study, we will therefore investigate the preferences of young mortgage customers when it comes to digital and physical financial advice. We examine their experiences and thoughts on the subject and, as COVID-19 is having such an impact on the world, this is also taken to consideration. The pandemic has had enormous effects on the way businesses work and it has pushed the world into a more digitalized way of communicating and conducting business. In our data collection we used a qualitative approach, in the form of semi-structured interviews. Nine in-depth interviews were conducted, where the participants were young adults who had experience from seeking financial advice. The findings suggests that preferences of young bank customers are depending on each individual. However, it is found a connection between the young customers and a wish to have a personal financial advisor they can contact directly, either by phone calls, video conferencing or in-branch meetings.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFinancial Advice to Young Adults
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel