Show simple item record

dc.contributor.authorLien, Kristine Reitan
dc.date.accessioned2015-05-08T08:51:16Z
dc.date.available2015-05-08T08:51:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283344
dc.descriptionMasteroppgaven blir tilgjengelig 2016-30-05nb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker hva ledere opplever som viktig for en god coachingprosess. Studien bygger på et samarbeid med en sertifisert coach som har coachet samtlige informanter. Kvalitativ metodetilnærming har blitt benyttet for å belyse forskningstemaet, og empirien i studien består av intervju med topp-og mellomledere som har blitt coachet av overnevnte coach. Det ble gjennomført totalt syv dybdeintervjuer. Interpretativ fenomenologisk analyse (IPA) har blitt benyttet som inspirasjon for metode og analyseverktøy. Resultantene i undersøkelsen viser til faktorer som opplevelse som viktig for en god coachingprosess, og hvordan dette påvirker profesjonell og personlig nytteverdi. Det ser ut til at personlig kjemi, relasjonsutvikling og mestringstro er viktige elementer. Funnene tyder på at personlig kjemi er helt avgjørende for ønske og motivasjon til å gjennomføre coachingprosessen, og kan slik bli sett på som en nødvendig betingelse. Videre ser det ut til at en god relasjon fremmes av tillit, trygghet og åpenhet mellom coach og fokuspersonen. Dette gjør at fokuspersonen tør å sette mål og utfordre seg selv, noe som medvirker til eierskap og mestringstro. Opplevelsen av å mestre, og den støtten coach gir, ser ut til å bidra til en mer varig endring og tro på seg selv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Vi trenger også å bli sett" - Et kvalitativt studie av coaching som verktøy for lederutvikingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record