"Vi trenger også å bli sett" - Et kvalitativt studie av coaching som verktøy for lederutviking
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/283344Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2887]
Sammendrag
Denne studien undersøker hva ledere opplever som viktig for en god coachingprosess.
Studien bygger på et samarbeid med en sertifisert coach som har coachet samtlige
informanter. Kvalitativ metodetilnærming har blitt benyttet for å belyse forskningstemaet, og empirien i studien består av intervju med topp-og mellomledere som har blitt coachet av overnevnte coach. Det ble gjennomført totalt syv dybdeintervjuer. Interpretativ
fenomenologisk analyse (IPA) har blitt benyttet som inspirasjon for metode og
analyseverktøy. Resultantene i undersøkelsen viser til faktorer som opplevelse som viktig for en god coachingprosess, og hvordan dette påvirker profesjonell og personlig nytteverdi. Det ser ut til at personlig kjemi, relasjonsutvikling og mestringstro er viktige elementer. Funnene tyder på at personlig kjemi er helt avgjørende for ønske og motivasjon til å gjennomføre coachingprosessen, og kan slik bli sett på som en nødvendig betingelse. Videre ser det ut til at en god relasjon fremmes av tillit, trygghet og åpenhet mellom coach og fokuspersonen. Dette gjør at fokuspersonen tør å sette mål og utfordre seg selv, noe som medvirker til eierskap og mestringstro. Opplevelsen av å mestre, og den støtten coach gir, ser ut til å bidra til en mer varig endring og tro på seg selv.
Beskrivelse
Masteroppgaven blir tilgjengelig 2016-30-05