Tiltak mot mobbing i skolen - hvordan kan skolestartere inkluderes?
Master thesis
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3108]
Abstract
Barn som mobber og blir mobbet har mindre sannsynlighet for å ende opp som bidragsytere i samfunnet enn barn som ikke er involverte i mobbing. Derfor kan man se på dette som et samfunnsproblem, heller enn kun et skoleproblem. Forskning viser at mobbeproblematikk starter så tidlig som i barnehagen. Likevel er førsteklassinger og ofte også andreklassinger ekskludert fra forebyggende arbeid. Arbeid med ofre er viktig, men arbeid med mobbere kan være mer effektivt da tall viser at en mobber gjerne har flere ofre. I den forbindelse ser det ut til at man kan peke ut spesifikke områder å jobbe med; sosiale ferdigheter, reduksjon av aggresjon og emosjonsregulering. Programmet som av flere er blitt evaluert som det beste mot mobbing i dag er Olweus-programmet. Det kan likevel se ut som om dette programmet har vesentlige mangler for å kunne inkludere de yngste barna. Videre kan en argumentere for at spesifisitet i tiltakene for mobbere og ofre er mangelfullt og at lærere kan få bedre opplæring i hva mobbing generelt er og hvordan de kan bidra med å bekjempe dette problemet. To programmer; Dina Dinosaur og Be-Prox kan tjene som gode eksempler på hvordan Olweus-programmet kan modifiseres slik at disse implementeringsproblemene kan gjøres om til styrker og førsteklassinger endelig kan få plass i arbeidet for å forebygge et av landets største samfunnsproblemer.