Mediehusenes møte med den digitale transformasjonen - "Man kan ikke leve big business av nostalgi"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/283277Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3141]
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan den digitale transformasjonen påvirker det redaksjonelle arbeidet i norske mediehus, og hvordan redaktørene håndterer interessekonflikten mellom eierne og journalistene i denne perioden.
Studien bygger på en kvalitativ metodetilnærming og baserer seg på ni dybdeintervjuer
med journalister og redaktører i fem norske mediehus. Den anvendte metoden og analysen tar utgangspunkt i grounded theory.
Resultatene av studien viser at den digitale transformasjonen har ført til mindre opplevd
autonomi og større jobbusikkerhet blant dagens journalister. Dette kommer som et resultat av en utfordrende medieøkonomi som har ført til nedbemanning og effektiviseringsprosesser i mediehusene. Videre viser funnene at dette har vært med på å skape økt spenning i redaksjonene og det har oppstått en interessekonflikt mellom eierkonsernene og journalistene i mediehusene. Denne konflikten kan betraktes som en dragkamp om ressursene, der journalistene frykter at høye inntjeningskrav og økt økonomisk fokus vil gå på bekostning av kvalitetsjournalistikken og medienes evne til å utføre samfunnsoppdraget. Dette kan sees som et medieparadoks, der de to målsettingene, inntjeningskrav og journalistiske interesser, på mange måter er motstridende. For å håndtere denne konflikten viser datamaterialet at redaktørene bruker mye tid på å kommunisere med både eierne og journalistene. Funnene kan tyde på at redaktørene ønsker å ha en dynamisk tilnærming til håndteringen av paradokset hvor de forsøker å unngå å undergrave verken eierne eller journalistene. Ut fra analysene krever dette tydelighet, kommunikasjon og involvering av de ansatte.