Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMidtbø, Terje
dc.contributor.authorMolberg, Helene Stubberud
dc.date.accessioned2021-11-16T18:19:25Z
dc.date.available2021-11-16T18:19:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80599695:24722657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2829944
dc.description.abstractI dagens samfunn er det et stadig økende fokus på digitalisering og effektivisering, som bidrar til at bedrifter optimaliserer og effektiviserer seg. Dette har ført til at den norske bygge- og anleggsbransjen (BA) i de siste årene har vært preget av store utfordringer. Med en økende kompleksitet i både prosjekter og kontrakter, har digitalisering ført til strengere krav til raskere ferdigstilling, høyere standard, lavere pris og mer bærekraftige løsninger. Målet med denne avhandlingen var å se på hvordan brukersentrerte designmetoder kan bli utnyttet i anleggsbransjen til å utvikle en brukersentrert webapplikasjon. Studien har til hensikt å belyse hvordan bruken av brukersentrert metodikk kan bidra i utviklingsfasen til å imøtekomme brukernes krav og behov. Følgende problemstilling ble presentert: • Hvordan kan man utvikle en web applikasjon med bruk av brukersentrerte designmetoder, som imøtekommer brukerne i anleggsbransjen? For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ tilnærming, med fokus på å hente empiriske funn fra kilder med en fremtidig relasjon til applikasjonen. For innhenting av empiriske data ble det benyttet semistrukturerte intervjuer og feltsamtaler av ansatte fra selskapet Hæhre Entreprenør AS. Studien deles inn i to faser. Første fase representerer grensesnittet som ble designet i fordypningsoppgaven, og innhenter funn som bidrar til å avdekke feil og mangler, som gir grunnlaget for utbedringen av applikasjonen. Den siste fasen innhenter funn fra det utbedrede grensesnittet. Funnene blir deretter kategorisert i fire kategorier: grensesnitt og design, funksjonalitet, forståelse og utfordringer og kommentarer. Denne studien har vist at brukersentrert utvikling gir resultater. Tett dialog med brukerne i utviklingen av applikasjonen har gitt forbedringer innen lesbarhet, skalering, opplasting og lagring og ytelse. Studien har vist at metoden med fordel kan benyttes ved senere utvikling av applikasjonen og det videre digitaliseringsarbeidet i Hæhre Entrepenør AS.
dc.description.abstractIn today's society, there is an ever-increasing focus on digitalisation and efficiency, which contributes to companies optimizing and becoming more efficient. This has led to the Norwegian construction industry being characterized by major challenges in recent years. With increasing complexity in both projects and contracts, digitalisation has led to stricter requirements for faster completion, higher standards, lower prices and more sustainable solutions. The objective of this thesis was to look at how user-centered design methods can be utilized in the construction industry to develop a user-centered web application. The study aims to shed light on how the use of user-centered methodology can contribute in the development phase to meet users' requirements and needs. The following problem statement was addressed: • How can user-centered design methods be adapted and applied to improve and develop a web application, which caters to users in the construction industry? To address the problem statement and achieve the objective, a qualitative approach was used, with a focus on obtaining empirical findings from sources with a future relationship to the application. Semi-structured interviews and field interviews of employees from the company Hæhre Entreprenør AS were used to obtain empirical data. The study is divided into two phases. The first phase represents the interface that was designed in the in-depth assignment, and collects findings that help to identify errors and shortcomings, which provide the basis for the improvement of the application. The last phase obtains findings from the improved interface. The findings are then categorized into four categories: interface and design, functionality, understanding and challenges and comments. This study has shown that user-centered development yields results. Close dialogue with users in the development of the application has resulted in improvements in readability, scaling, uploading and storage and performance. The study has shown that the method can be used to advantage in later development of the application and the further digitization work in Hæhre Entrepenør AS.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBrukersentrert programvareutvikling for kartbasert samhandling i anleggsbransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel